KAMU HARCAMALARI
Kamu harcamalarını
dar ve geniş anlamda kamu harcamaları şeklinde ikiye ayırarak tanımlayabiliriz.
DAR ANLAMDA; Para
olarak yapılan harcamaların toplamıdır.
GENİŞ ANLAMDA İSE;
Devletçe yapılan tüm işlerin maliyetine giren unsurların tümünü kapsar.
Dar anlamda kamu
harcaması olarak merkezi ve mahalli idareler anlaşılırken geniş anlamda kamu
harcamaları ise bu birimler dışında kamu kesimini oluşturan diğer birimlerin
harcamalarını da kapsamaktadır. Bu bağlamda KİT’lerin harcamaları, sosyal
sigorta ödemeleri, devlet aktifinde meydana gelen azalmalar, vergi muaflıkları
ve özel şahısların yardımları da geniş anlamda kamu harcaması olarak
değerlendirilmektedir.
2001 KMS : Aşağıdakilerden
hangisi “dar” anlamda kamu harcamaları kapsamında yer alır?
A) Sosyal sigorta ödemeleri
B) Özel şahsın yardımları
C) Vergi muaflıkları
D) Vergi istisnaları
E) İl özel idarelerinin yaptığı ödemeler
2009 KPSS Kamu iktisadi
teşebbüslerinin yaptıkları harcamalarla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi
doğrudur?
A) Mülkiyeti devlete ait olduğu için
yaptıkları harcamaların konsolide bütçeden yapılan harcamalardan farkı yoktur.
B) Ürettikleri mal ve hizmetler açısından
özel kesimdeki firmalardan farklı olmadıklarından, yaptıkları harcamalar hiçbir
şekilde kamu harcaması sayılmaz.
C) Bu girişimler başabaş noktasında
faaliyet gösterdiklerinden ek bir harcamadan söz edilemez.
D) Devletin bu girişimler
aracılığıyla piyasada ek talep yaratması halinde yaptıkları harcamalar kamu
harcamalarına benzer.
E) Bu girişimler harcama yapmaktan çok mal
ve hizmet ürettiklerinden yaptıkları harcamalar önemsizdir.
KAMU
HARCAMALARININ ÖZELLİKLERİ
Devlet olmanın
gerektirdiği hizmetleri yerine getirebilmek için kullanılan kamu harcamalarının
özellikleri aşağıdaki şekilde sıralanabilir.
Kamu harcamaları karşılığında para ödenir.
Kamu harcamaları belirli bir kamusal ihtiyacı karşılar
Kamu harcamaları artma eğilimi gösterir.
Kamu harcamaları yetkili şahıslarca yapılır.
KAMU
HARCAMALARININ ARTIŞI
Ekonomik ve sosyal
alanlarda ortaya çıkan gelişmelere bağlı olarak kamu harcamalarının GSMH
içindeki payı hemen her ülkede artmıştır. Aslında kamu harcamalarının artması,
çağdaş devlet anlayışının bir sonucudur. Evrensel bir kabul gören "sosyal
devlet" anlayışı ile birlikte, kamu kesiminin görevleri ve faaliyet alanı genişlemiştir.
Ekonomik kalkınmayı gerçekleştirme, işsizlikle mücadele, sosyal güvenlik
kapsamının genişletilmesi gibi görevler ve eğitim ve sağlık hizmetlerinin kamusal
faaliyet alanı olarak belirlenmesi kamu harcamaları artışı üzerinde etkili olan
başlıca faktörlerdir.
KAMU
HARCAMALARININ ARTIŞ NEDENLERİ
KMS
2001 Aşağıdakilerden hangisi kamu harcamalarının gerçek artış nedenlerinden
biridir?
A) Para değerinin düşmesi
B) Savaş teknolojisinin gelişmesi
C) Bütçe yapma tekniklerinin gelişmesi
D) Ülke sınırlarının genişlemesi
E) Ülke nüfusunun artması
KPSS 2006 Aşağıdakilerden
hangisi kamu harcamalarında gerçek artışa neden olan sosyal gelişmelerden biri
değildir?
A) Kentleşme ile beraber altyapı
hizmetlerine olan talebin artması
B) Geleneksel toplum yapılarının çözülmesi
ile sosyal güvenlik hizmetinin devlet tarafından karşılanmaya başlanması
C) Sanayileşme ile beraber ortaya çıkan
çevre sorunlarının çözümünde devletin müdahale etmek zorunda kalması
D) Saf kamusal mal ve
hizmetlerin, artan nüfus ile doğrudan bir ilişki içerisinde olması
E) Kentleşme hızının artmasıyla emniyet
hizmetlerine olan ihtiyacın artması
KPSS 2007 : Geleneksel toplum yapılarının çözülmesi sonucu
sosyal güvenlik hizmetinin devlet tarafından karşılanmaya başlaması kamu
harcamalarında ne tür bir artışa neden olmuştur?
A) Nominal artış B)
Ayni artış C) Gerçek artış
D)Oransal artış E)Görünüşte
artış
KPSS 2009 Ekonomik gelişmenin
beraberinde getirdiği ayni ekonomiden para ekonomisine geçiş olgusunun kamu
harcamaları üzerindeki etkisi nasıldır?
A) Gerçekte arttırır
B) Görünüşte arttırır
C) Gerçekte arttırır, görünüşte azaltır
D) Gerçekte ve görünüşte azaltır
E) Gerçekte arttırır, görünüşte etkisi
yoktur.
KPSS 2012 : Nüfus artışının, saf kamu mallarına yapılan
harcamalar üzerindeki etkisiyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Toplam harcamayı etkilemez.
B) Toplam harcamayı artırır.
C) Toplam harcamayı azaltır.
D) Kişi başına harcamayı artırır.
E)
Kişi başına harcamayı değiştirmez.
KAMU HARCAMALARININ ARTIŞINI AÇIKLAMAYA
YÖNELİK GÖRÜŞLER
WAGNER KANUNU
Kamu harcamalarının devamlı olarak arttığını ifade edenlerin başında ADOLPH WAGNER gelmektedir. Wagner’e göre belli bir dönemde her ülkede kamu harcamaları artmakta ve çeşitlenmektedir. Yaşanan gelişmelerle birlikte hem daha önce sunulan mal ve hizmet miktarı artmakta hemde yeni mal ve hizmet türlerinin sunumu devlet tarafından üstlenilmektedir. Wagner Kanunu, “Devlet Faaliyetlerinin Artış Kanunu” şeklinde de isimlendirilmektedir. Wagner’e göre kamu harcamalarındaki nispi artış milli gelirdeki nispi artıştan fazla olacaktır. Kamu harcamalarındaki artış oranı, milli gelirdeki artış oranına kıyaslandığında 1’den büyük olacaktır.
KPSS
PEACOCK- WİSEMAN (SIÇRAMA
TEZİ)
Olağanüstü bir
durum yoksa kamu harcamaları kamu gelirlerine bağlı bir şekilde artar. Peacock ve Wiseman'a göre, iktisadi ve sosyal buhranlar meydana
geldiğinde, kamu gelirlerinde ve dolayısıyla kamu harcamalarında bir sıçrama
meydana gelir. Olağanüstülük devam ettiği müddetçe yine kamu harcamaları
artmaya devam eder.
Savaş, doğal afet
gibi olağanüstülük kalktığı zaman ise, kamu gelirleri ve kamu giderleri tekrar
eski haline dönmemekte, yeni seyri ile devam etmektedir. Örneğin; savaş gibi
bir sosyal buhran zamanında, devlet kamu harcamalarını artırmaktadır, çünkü
savaş için gerekli silah ve araçlar satın almak zorundadır. Bu durumda, artan
kamu harcamalarını da finanse etmek için, kamu gelirlerini de yükselmek
durumundadır. Savaş bitip durum tekrar eski haline döndüğünde ise, ne kamu
harcamaları ne de kamu gelirleri eski seviyesine dönmeyecek, yeni seviyesiyle
devam edecektir. Artık yeni bir denge söz konusudur. Devletin kamu
harcamalarını ve kamu gelirlerini azaltamamasının nedeni, buhran nedeniyle
zarar gören ekonomiyi yeniden düzeltmek zorunda olmasıdır.
KPSS 2002 Peacock ve
Wiseman’ın sıçrama tezinin temeli aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nüfusun hızla artması sonucu kamu harcamalarının artması
B) Kamu harcamalarının milli gelirin %25’ini aşması
C) Devletin piyasaya ani müdahalesi sonucu kamu harcamalarının
artması
D) Savaş gibi büyük bunalım dönemlerinden sonra kamu
harcamalarının savaş öncesi düzeye dönememesi
E) Teknolojinin gelişmesi sonucu kamusal harcamalarının
artması
KPSS 2012 : Kamu harcamalarının, olağanüstü olaylara bağlı olarak
katlanılabilir vergi yükü yoluyla artışını açıklayan görüş aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Wagner Yasası
B) Görünüşte Artış Yasası
C) Baumal Hipotezi
D) Peacock-Wiseman Hipotezi
E) Ortanca Seçmen Hipotezi
RİCHARD
MUSGRAVE
Richard Musgrave’e
göre devletin, kaynak tahsisatı, gelirin yeniden dağılımı ve harcamalarındaki
artış sürekli bir seyir izlememektedir. Savaş ve savaşla ilgili nedenlerden
dolayı harcamaların artış gösterdiği ve söz konusu harcamaların ayrılması durumunda
kamu harcamalarının milli gelire oranla oldukça istikrarlı bir seyir izlediği
görüşünü savunan Musgrave’e göre ülke ekonomisinin gelişim sürecini
tamamlamasıyla birlikte kamu harcamalarının bileşimi eğitim, sağlık ve sosyal harcamalar
lehine gelişmektedir.
KPSS 2006 : Aşağıdakilerden
hangisi R. Musgrave’in kamu harcamalarına ilişkin saptamalarından biridir?
A) Merkezi ve yerel yönetim harcamalarının milli gelire oranı
sürekli artmaktadır.
B) Kamu harcamalarının milli gelire oranı merkezi hükümette
sürekli artarken, yerel yönetimlerde azalmaktadır.
C) Savunma harcamaları dışındaki kamu harcamalarının milli
gelire oranı sürekli artmaktadır.
D) Savunma harcamaları dışındaki kamu harcamalarının milli
gelire oranı istikrarlı bir seyir izlemektedir.
E) Savunma harcamaları dışındaki kamu harcamalarının milli
gelire oranı zaman içerisinde düşmektedir.
KPSS 2001
FRANCESCO NİTTİ
F.Nitti'ye göre, kamu harcamalarını artıran nedenlerin basında
ilgili ülkelerin askeri harcamalardaki artışı gelmektedir.
Savasla ilgili
harcamalar savaştan önce, savaş
süresince ve savaştan sonra artmaya devam eder. Bu harcamaları
devlet bütçelerinden ayıklamak mümkün değildir.
Bu sebepten ötürü Francesco Nitti'nin
fikirleri pek taraftar bulmamıştır
W. ROSTOW
Rostow
giderlerinin artışını ekonomik kalkınma ve bu kalkınmanın sağlanmasında
devletin oynadığı rolün önemi ile açıklamaktadır. Yazarın ekonomik kalkınma ve
gelişim ile ilgili beş aşamalı bir teorisi vardır. Teorisinin her aşamasında
devlete en birincil görevleri vermektedir. Tabiatıyla Rostow kamu harcamalarını
kalkınma ile ilişkilendirerek açıklamaktadır.
HANRY CLARK
ADAMS
H.C. Adams’a göre
devlet harcamalarındaki devamlı artışların bir kanun niteliği taşıdığını ileri
sürmüştür. 1898’de o zamana kadar kamu harcamaları üzerinde yapılan
araştırmalar ve istatistiksel bilgileri inceleyip karşılaştırarak, kamu
harcamalarının hem mutlak hem de milli gelire oranla nispi bir artış
gösterdiğini ortaya koymuş ve bu artışın sürekli ve o dönemde gelişen ülkeler
için genel bir kanun mahiyetini taşıdığını ifade etmiştir.
Adams tarihi akış
içinde, artan devlet borçları yükü ya da savaşlar gibi bazı faktörlerin bu
artışta baş rolü oynadığını kabul etmekte, ilaveten Wagnerin sanayileşen
toplumlarda giderek devlete daha büyük bir görev düşeceği görüşünü de
paylaşmaktadır.
NİSKANEN (BÜROKRASİ ETKİSİ)
Kamu harcamalarının
artışını, bürokratların daha fazla gelir, prestij ve güç istemelerine
bağlar. Niskanen'e göre, bürokratlar prestijlerini, maddi durumlarını
artırmak için, kamu harcamalarının artmasına neden olurlar. Bu harcamaları
kendi çıkarları için kullanırlar.
J.
M. BUCHANAN
Buchanan
anayasal iktisadı savunan bir bilim adamıdır. Buna göre ekonomik iktidar ile siyasi
iktidar birbirinden ayrılmalıdır. Yani yasama organının ekonomik kararlar alma
yetkisi anayasa ile sınırlandırılmalıdır. Eğer bu yapılmazsa yasama organı
tekrar seçilmek uğruna popülizme yönelecektir. Bu da bütçe açıklarına,
borç yükünün artmasına, gelir dağılımının bozulmasına ve kaynak israfına
neden olacaktır.
P.
A. SAMUELSON
Yazar ilk defa
iktisattan ayrı olarak mali iktisadın varlığını ortaya koyan bilim adamı olarak
tanınmıştır. İktisadi rasyonalite yaklaşımı, devletin liberal iktisat
yaklaşımının öngördüğü geleneksel fonksiyonlarının yanında bazı
faaliyetlere de katılmasını öngörmektedir.
Özellikle özel kesimin yeterli olmadığı zamanlarda devlet tamamlayıcı bir rol
oynamalıdır. Samuelson’un iktisadi rasyonalite açısından ileri sürülmüş
görüşlerinden biri bölünebilen ve bölünemeyen mal ve hizmet ayrımı ile
ilgilidir. Yazara göre devlet piyasada üretilmesi mümkün olmayan mal ve
hizmetleri üretmelidir. Devlet faaliyetleri ile ilgili yaklaşımlar
bahsinde temas ettiğimiz gibi Samuelson’a devlet kamusal ve yarı kamusal
malları üretmelidir.
COLLİN CLARK
Amerikalı iktisatçı
1945 yılında vegilerle karşılanan kamu harcamalarının milli gelirin %25 ini aşamayacağını
ileri sürmüştür
SİMON
KUZNETS
Özellikle
sanayileşmiş batı ülkelerinde kamu tüketim harcamalarının milli gelirdeki payı
sürekli artmaktadır. Kuznets’e göre bu artışın nedeni olarak toplumsal refah
harcamalarındaki ve savunma harcamalarındaki artışa bağlamaktır.
E. POOLE
Kamu
harcamalarının artışı özel ekonominin gelişmesi içinde kamu ekonomisinin de
normal gelişimin bir sonucundan ibarettir. Bu sebeplerle kamu harcamalarının
özel harcamalardan daha fazla oranda arttığını ispat etmedikçe sosyal bir artış
kanunundan söz edilemez.
D. PYLE
Kamu
harcamalarının artışını benimseyen yazar, bu artış hızının en azından belli bir
süre için milli gelir artış hızından yüksek olacağını iddia etmektedir.
BOUMOL (VERİMLİLİK TEZİ)
Kamu sektörü özel
sektöre göre daha emek yoğun olup teknolojik gelişmeye daha az açıktır
dolayısıyla kamu sektöründe üretkenlik nispi olarak daha düşüktür maliyetler
daha yüksektir Kamu sektörünün büyümesinin temelinde bu yüksek maliyet
yatmaktadır
MAKSİMİZASYON YAKLAŞIMI
A. Downs, jim Buchanan ve G.
Tullacak gibi teorisyenler
tarafından ileri sürülmüş olan bir yaklaşımdır. Bu görüşe göre demokrasi ile
yönetilen bir ülkede, hükümetler kendi yaşam sürelerini maksimum kılma çabası
içresindedirler. Genel olarak hayat standardının yükselmesi nedeniyle talep
edilen kamu faaliyetlerinin niteliğinde değişme olmaktadır. Eğitim , sağlık ,
konut, ulaşım konusundaki hizmetlerin ağırlık kazındığı düşüncesinden kaynaklanan
bu durum, yüksek gelir esnekliğinin sonucu olarak ortaya çıkabilmektedir. Bu yönde
olan yoğun talep baskısı standartlarla ilgili kurulların revizyonuna siyasal
süreç aracılığıyla ekstra harcamalar yapılması yönünde girişimlerde
bulunulmasına yol açmaktadır.
KPSS 2003 A.Downs,
J.M.Buchanan ve G.Tullock gibi teorisyenler tarafından benimsenmiş olan ve kamu
harcamalarındaki artış, demokrasi ile yönetilen ülkelerle siyasi partilerin
oylarını arttırmaya yönelik çabalarına dayalı olarak açıklayan yaklaşım
aşağıdakilerden hangisidir?
A)Minimizasyon yaklaşımı B)Maksimizasyon yaklaşımı
C)Ramsey yaklaşımı D)Yatay entegrasyon
yaklaşımı
E)Marjinal maliyet fiyatlaması yaklaşımı
A.
İDARİ (ORGANİK) SINIFLANDIRMA
Harcamayı yapan
birimleri esas alan ve harcamaları alt alta sıralamaktan ibarettir. Sınıflandırma
şekilleri içinde en ilkel olanıdır. Harcamaların ulaştığı hedeflerle
ilgilenmeyen ve sadece birim ve ne kadar harcama yaptığının tespitine yarayan
bir sınıflandırma şeklidir.
KPSS 2008 Kamu harcamalarının
devleti oluşturan idari birimlere göre gruplandırıldığı tasnif aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Organik tasnif
B) Fonksiyonel tasnif
C) Bilimsel tasnif
D) Hiyerarşik tasnif
E) İktisadi tasnif
FONKSiYONEL
SINIFLANDIRMA
Hizmeti yapan
birim değil yapılan hizmet esas alınarak sınıflandırma yapılmaktadır.
Örneğin Milli
Eğitim Bakanlığı değil eğitim hizmeti ya da Sağlık Bakanlığı harcaması değil
sağlık hizmeti esastır.
Fonksiyonel sınıflandırmayı oluşturan hizmetler 3 başlık
altında toplanmaktadır.
1.GENEL HİZMETLER; Yönetim, savunma, kolluk gibi hizmetler
2. EKONOMİK HİZMETLER; Tarım, enerji, inşaat, doğal kaynaklar
gibi hizmetler
3. SOSYAL HİZMETLER; Eğitim, sağlık, sosyal güvenlik gibi
hizmetler
KPSS 2003Aşağıdaki
giderlerden hangisi, kamu giderlerinin fonksiyonel ayırımına dahil edilemez?
A) Yönetim giderleri
B) Eğitim giderleri
C) Transfer giderleri
D) Bayındırlık giderleri
E) Sosyal hizmetler giderleri
EKONOMİK SINIFLANDIRMA
Gerçek Harcamalar.
Toplam talebini bir ögesini ve bu niteliği ile cari dönem üretimi yada fiyat
düzeyini etkileyen harcamalardır.
1. REELHARCAMALAR-TRANSFER
HARCAMALARI SINIFLANDIRILMASI
Öncüsü Pigou’dur.
1 ) REEL HARCAMALAR
Reel harcamalar Devletin bir mal ve hizmet alımına yönelik
harcamalardır. Gayrisafi milli hasılada
genişletici etkiler doğurmaktadır.
Cari ve yatırım
harcaması olarak ikiye ayrılmıştır.
CARİ
HARCAMALAR: Daha çok
tüketim dengesi ile ilgili olan ve milli gelirin kullanımını alakadar eden
harcamalara denir. Yıl içinde bir veya birkaç defa kullanmakla tükenen,
faydaları devamlılık göstermeyen, çoğu itibariyle her yıl tekerrür eden mal ve
hizmetler için yapılan giderler, cari giderlerdir. Cari giderlere örnek olarak, personel giderleri, ısıtma, aydınlatma, kırtasiye, maaşlar,
kira, bakım ve küçük onarım giderleri gibi giderler. gösterilebilir.
YATIRIM
HARCAMALARI: Daha çok
üretim dengesi ile ilgili olan ve ek üretim kapasitesi oluşturmaya yönelik
harcamalara yatırım harcamaları denir.. Yatırım harcamalarının faydaları
süreklilik gösterir. Yatırım harcamalarına örnek
olarak, yol ve baraj yapımı, etüt ve proje giderleri, yapı tesis giderleri,
büyük onarım giderleri, makine tesisler için yapılan giderler ve yapılan
kamulaştırma harcamaları gösterilebilir.
KALKINMA (YATIRIM) CARİLERİ: Eğitim ve sağlık harcamaları cari
harcamalardır. Ancak bunların faydaları gelecek yıllarda da etkili olduğundan
ve ekonomik gelişmeye olumlu katkı yaptığından ve beşeri sermayeye yatırım
mahiyeti arz ettiğinden dolayı bunlara kalkınma (yatırım) carileri denmektedir.
Eğitim ve sağlık alanındaki cari harcamalara aynı zamanda yatırım carisi denir.
Ama hastane yapımı gibi harcamalar zaten direk yatırımdır.
KPSS
2010 Kalkınma carileri
aşağıdakilerin hangisinde doğru tanımlanmıştır?
A)
Kalkınma projelerine ayrılmış cari ödeneklerdir.
B) Faydası genellikle 1 yılı aşan, insana yatırım niteliğindeki cari
harcamalardır.
C)
Yatırımların cari nitelikteki kısmıdır.
D)
Maddi sermaye malı üretmeye yönelik olarak yapılan harcamalardır.
E) Etkisi 1 yılı aşmayan yatırım harcamalarıdır.
2 ) TRANSFER HARCAMALARI
Transfer
harcamaları mahiyeti itibariyle karşılıksız ve GSMH üzerinde dolaylı etkileri
olan harcamalardır. Bu tür harcamalar, ülkedeki gelirin yeniden dağılımı
safhasında devletin uygulamaya koyduğu önemli bir olgudur .
Transfer
harcamalarının en karakteristik özelliği, karşılığında devlete mal ve hizmet ya
da üretim faktörü verme zorunluluğunun bulunmamasıdır. Devlet borçlarının
faizleri, gazilere ve malullere ödenen maaşlar, sosyal yardımlar, sosyal
sigorta yardımları, iktisadi gayeli mali yardımlar, sübvansiyonlar transfer
harcamalarına örnek olarak gösterilebilir .
1) Merkezi İdarenin Mahalli
İdarelere Yaptığı Mali Yardımlar: Kamu hizmetlerini
gerçekleştirebilmek için mahalli idarelerin yetersiz kalması durumunda idarenin
mahalli idarelere parasal yönden destek sağlamasıdır. Genel bütçeden yapılan bu
yardımlar, mahalli idareler tarafından mal ve hizmet alımında kullanılmış olsa
bile, merkezi idareye herhangi bir karşılık sağlamadıkları için transfer
harcaması olarak kabul edilebilir.
2) Devlet Borçlarının Faiz Ödemeleri: Devlet çeşitli nedenlerle, siyasi sınırlardaki kişi ve kişilere ayrıca siyasi sınırlar dışındaki ülke ve uluslar arası kuruşlara başvurmak suretiyle borçlanabilir ve alacaklılara vade süresince faiz öder. Bu faiz ödemeleri karşılığında herhangi bir mal ve hizmet alımı yapılmadığı için faiz ödemeleri de transfer harcaması olarak kabul edilir.
3) Sosyal Amaçlı Transfer Harcamaları: Gelir dağılımında adaleti sağlamak amaçlı olan bu harcamalar emekli aylıkları, dul ve yetim aylıkları, muhtaç öğrencilere verilen burslar vb. giderler en tipik örnekleridir. Sosyal amaçlı yapılan bu ödemelerde transfer harcaması olarak kabul edilir.
4) İktisadi ve Mali Amaçlı Transfer Harcamaları: Bunlar genel olarak, ekonomik ve mali politika uygulamaları gereğince devlet tarafından yapılan giderlerdir. Çeşitli nedenlerle bir verginin alınmaması veya indirilerek alınması şeklinde olabilir.
Transfer harcamaları kendi içerisinde de değişik biçimlerde sınıflandırmalara tabi tutulabilir.
2) Devlet Borçlarının Faiz Ödemeleri: Devlet çeşitli nedenlerle, siyasi sınırlardaki kişi ve kişilere ayrıca siyasi sınırlar dışındaki ülke ve uluslar arası kuruşlara başvurmak suretiyle borçlanabilir ve alacaklılara vade süresince faiz öder. Bu faiz ödemeleri karşılığında herhangi bir mal ve hizmet alımı yapılmadığı için faiz ödemeleri de transfer harcaması olarak kabul edilir.
3) Sosyal Amaçlı Transfer Harcamaları: Gelir dağılımında adaleti sağlamak amaçlı olan bu harcamalar emekli aylıkları, dul ve yetim aylıkları, muhtaç öğrencilere verilen burslar vb. giderler en tipik örnekleridir. Sosyal amaçlı yapılan bu ödemelerde transfer harcaması olarak kabul edilir.
4) İktisadi ve Mali Amaçlı Transfer Harcamaları: Bunlar genel olarak, ekonomik ve mali politika uygulamaları gereğince devlet tarafından yapılan giderlerdir. Çeşitli nedenlerle bir verginin alınmaması veya indirilerek alınması şeklinde olabilir.
Transfer harcamaları kendi içerisinde de değişik biçimlerde sınıflandırmalara tabi tutulabilir.
Dolaylı
Transfer Harcamaları;
ekonomik amaçlı mali yardımlar şeklindedir. Örneğin; tüketim mallarına yönelik
destekleme satışlarıyla fiyatlarının düşürülmesi durumunda ise, üreticilerin
gelirleri yaptıkları üretime ve satışa bağlı bir şekilde yükselecektir.
Dolaysız
transfer harcamaları ise
bireylerin gelirlerini doğrudan doğruya arttıran kamu harcamalarıdır. Örneğin
borç faiz ödemeleri, gazilere ve malullere ödenen maaşlar ve sosyal yardımlar …Türkiye’de
devlet borçlarının ve faizlerinin ödenmesi karşılıksız transfer harcaması
olarak kabul edilir.
KPSS
KPSS 2006 Aşağıdakilerden
hangisi sermaye teşkili ve transfer harcamalarından biri değildir?
A) Kamulaştırma
B) Borç faiz ödemeleri
C) Sosyal transferler
D) Kurumlara katılma payları
E) Memur maaşları
KPSS 2009 Kamu harcamalarının
genel olarak iktisadi sınıflandırılmasında gerçek ve transfer ayrımı neye göre
yapılmaktadır?
A) Bütçeden yapılan harcamalar gerçek,
bütçe dışı fonlardan yapılan harcamalar transferdir.
B) Yatırım harcamaları gerçek, diğer
harcamalar transferdir.
C) Yatırım mallarına yapılan harcamalar
gerçek, işgücüne yapılan harcamalar transferdir.
D) Mal alımına yapılan harcama gerçek,
hizmet alımına yapılan harcamalar transferdir.
E) Mal ve hizmet alımına yapılan harcamalar
gerçek, diğer harcamalar transferdir.
KPSS 2009 Kamu harcamalarının
ekonomik sınıflandırılmasıyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Reel harcamalar doğrudan mal ve hizmet
talebi yaratan, transfer harcamaları ise doğrudan mal ve hizmet talebi
yaratmayan harcamalardır.
B) Konsolide bütçeden yapılan harcamalar
reel, genel bütçeden yapılan harcamalar ise transfer olarak nitelendirilir.
C) Reel harcamalar ayni, transfer
harcamaları nakdi olarak yapılır.
D) Reel harcamalar mal, transfer
harcamaları ise hizmet sunmak üzere yapılır.
E) Bütçeye yük getiren harcamalar reel, yük
getirmeyen harcamalar ise transfer olarak nitelendirilir.
KPSS 2012 : Tüketicinin
alacağı mal ve eşyaların fiyatını veya göreceği hizmetlerin bedelini azaltmak
amacıyla yapılan iktisadi yardımlar aşağıdakilerden hangisinin kapsamına girer?
A) Dolaysız transferler
B) Dolaylı transferler
C) Sermaye transferleri
D) Gelir transferleri
E) Verimli transferler
HARCAMALARIN SAĞLADIKLARI
FAYDALAR AÇISINDAN SINIFLANDIRILMASI
Toplumun bütününe
fayda sağlayan harcamalar; tam kamusal mal ve hizmetler için yapılan
harcamalardır.Belirli kesime fayda sağlamakla beraber nihai olarak topluma
fayda sağlayan harcamalar; en tipik örneği sosyal transfer harcamalarıdır.
Toplumun bütününe
faydalı olmaya uygun olduğu halde belli kimselere fayda sağlayan harcamalar;
adalet hizmetleri…Bireye özel fayda sağlayan harcamalar; devlet tarafından
üretilen özel mal ve hizmetler anlaşılmaktadır. Bu mal ve hizmetler KİT’ler
tarafından üretilmektedir.
VERİMLİ-VERİMSİZ HARCAMALAR
SINIFLANDIRILMASI
Bu sınıflandırma
şekli kesin ölçülere dayanmayan bir sınıflandırma şeklidir.
Ekonominin üretim
potansiyelini arttıran harcamalar verimli, diğerleri ise verimsiz harcamalar
olarak kabul edilir.
Bir
diğer ayrıma göre, kamu harcaması sebebiyle milli hasılada net artış olursa
verimli harcama kabul edilecek, tersi halinde ise verimsiz harcama kabul
edilecektir.
Başka bir ayrımda,
kendini amorti edebilen harcamalar verimli, edemeyenler verimsizdir.
Bu yaklaşıma göre
kalkınma carisi olarak tanımlanan eğitim ve sağlık harcamaları verimli
harcamalardır.
KPSS 2009 Kamu harcamalarının
milli gelirde artışa neden olup olmamalarına göre sınıflandırılması
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dolaylı-dolaysız B)
Gerçek-transfer
C) Verimli-verimsiz D)
Cari-yatırım
E)Altyapı-tüketim
KPSS 2012 Sermaye teşkili için yapılan transferler ile sosyal transferler
arasındaki temel farkla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Sermaye teşkili için yapılan transferler
yatırım niteliğinde, sosyal transferler ise cari nitelikte kamu harcamalarıdır.
B) Sermaye teşkili için yapılan transferler
firmalara yapılan, sosyal transferler ise kişilere yapılan transferlerdir.
C) Sermaye teşkili için yapılan transferler
bir dönem için, sosyal transferler ise birden fazla dönem için yapılır.
D) Sermaye teşkili için yapılan transferler
için bütçeden ödenek ayrılmazken, sosyal transferler için bütçeden ödenek
ayrılır.
E) Sermaye teşkili için yapılan transferler
karşılıklı, sosyal transferler ise karşılıksız transferlerdir.
Kamu
Giderlerinin Sağladıkları Faydalara Göre Sınıflandırılması
Bu tasnifin öncüsü
19. yüzyılda Alman yazarlardan COHN’dur. Daha
sonra bu konu üzerinde ABD’li bilim adamı PLEHN
çalışmalar yapmıştır. Bu sınıflandırma ile, devlet tarafından yapılan kamu
harcamalarından sağlanan faydalar göz önünde bulundurulmuştur.
a.
Toplumun bütün bireylerine fayda sağlayan harcamalar: Bu tür harcamalar
devletin geleneksel işlevlerini yerine getirmek için yaptığı giderlerdir. Yani
bölünemeyen mal ve hizmetlerin üretimi için yapılan giderlerdir. Örnek güvenlik,
savunma.
b.
Yalnızca bazı sınıflara ve gruplara özel menfaat sağlayan harcamalardır.
Örneğin; fakirlere yapılan yardımlar.
c.
Bazı bireylere özel menfaat sağlamakla birlikte, toplumsal faydası da
olan harcamalardır. Örneğin: adalet hizmetleri, PTT, trafik gibi.
d.
Sadece belli başlı bireylere özel menfaat sağlayan harcamalardır. Devlet özel
mal ve hizmet üretmesi Örnek KİT ürünleri.
Yerel
ve Genel Harcamalar Sınıflandırması
Merkezi Giderler:
Merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idarelerinin yaptığı giderlerdir. Bu
idareler bütçe bölümünde belirtilecektir.
Yerel Giderler:
Yerel yönetimler (Örneğin: Belediye) tarafından yapılan giderlerdir. Aslında
Türkiye’de iki gider de merkezi yönetim tarafından yapılmaktadır. Çünkü, yerel
yönetimlerin gelirlerinin büyük bir kısmı merkezi idare tarafından
sağlanmaktadır. Bu durum yerel yönetimlerin mali özerkliğinin olmadığını
gösterir.
Olağan
Giderler-Olağanüstü Giderler
Olağan (Adi)
Giderler: Devletin cari giderleri ile ilgili olan adi (normal) harcamalardır.
Olağanüstü
Giderler: Her yıl tekerrür etmeyen, bütçenin hazırlanmasında tahmin edilemeyen,
faydaları devamlılık gösteren harcamalardır.
KAMU HARCAMALARININ
EKONOMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
1. Kamu Harcamalarının Üretim
Düzeyi, Fiyatlar Genel Seviyesi, Tam İstihdam Denge Gelir Seviyesi Üzerine
Etkileri
Ekonomi eksik
istihdamdayken, devletin cari ve yatırım harcamalarını artırmasının ekonomi
üzerindeki etkileri olumludur. Ancak, transfer harcamalarının toplam talep
üzerindeki etkileri dolaylı olduğundan, bu etkileri göstermesi beklenmez. Yani,
ekonomi tam istihdam denge gelir seviyesinin altında iken devletin transfer
harcamalarını artırması, ekonomide aynı düzeyde, üretim ve istihdam seviyesinde
bir artışa neden olmaz. Cari ve yatırım harcamalarının ekonomi üzerindeki
etkileri doğrudandır. Cari ve yatırım harcamalarının artışı, eksik istihdamdaki
bir ekonomi için olumludur. Eğer aynı durumda transfer harcamaları artırılmış
olsaydı, bu etkileri görmezdik. Çünkü transfer harcamalarının ekonomi
üzerindeki etkileri dolaylıdır.
Ekonomi, tam
istihdam denge gelir seviyesinin sağındayken, devletin kamu harcamalarını
artırması mantıklı değildir. Çünkü kamu harcamalarının artışı, ekonomideki
toplam talebi artıracaktır, Ekonomide ise bu talebi karşılayacak toplam arz
mevcut değildir. Dolayısıyla, ekonomideki mal ve hizmetlerin girdilerinden
kaynaklanan fiyat artışları nedeni ile, mal ve hizmetlerin değerinde
yükselmeler olacaktır. Neticede, devletin, ekonomi tam istihdam denge gelir
düzeyinde iken kamu harcamalarını artırması, ekonomide var olan enflasyonun
devamlılık kazanmasına neden olacaktır.
2. Savunma Harcamalarının Ekonomi
Üzerindeki Etkisi
H. Dalton'a göre,
savunma harcamaları ekonomik israftan öteye geçmez. Zira, askeri harcamalar,
özel yatırım ve tüketimlerin azalmasına neden olur. Dolayısıyla da milli gelir
seviyesini olumsuz bir şekilde etkiler.
Ancak, günümüzde
askeri harcamalar, ABD gibi ülkelerde ekonomik israf olmaktan çıkmış ve
ekonominin gelişmesine öncülük eder olmuştur. ABD gibi ülkelerde, askeri
harcamalar bilimsel ve teknik gelişmelere öncülük etmiştir ve ABD bunun
karşılığında, yaptığı giderin onlarca katı gelir elde etmiştir. Ama şunu da
unutmamak gerekir ki H Dalton'un tezi az gelişmiş ekonomiler için hâlâ
geçerlidir. Çünkü, bu tür ülkeler milli kaynaklarının büyük bir kısmını askeri
amaçlar için kullanmakta ve bunu sırf güvenlik ve savaş hazırlıkları için
yapmaktadır.
3. Kamu Harcamalarının Gelir
Dağılımı Üzerindeki Etkileri
Bir ülkedeki gelir
dağılımını ölçen eğriye Lorenz eğrisi denmektedir.
Kkamu
harcamalarının gelir dağılımındaki etkisini şöyle özetleyebiliriz:
a)
Gelir dağılımını eşitleyici giderler: Gelir dağılımını eşitleyici nitelikte
olan kamu harcamalarına örnek olarak, sosyal amaçlı transfer harcamaları,
öğrenci bursları verilebilir. Ayrıca, sağlık ve eğitim hizmetlerinden düşük
gelirliler yararlanıyorsa, bu da gelir dağılımını eşitleyici etki yapacaktır.
b)
Gelir dağılımındaki eşitsizliği artıran giderler: Yapılan kamu harcamalarından
yüksek gelir grupları yararlanıyorsa, gelir dağılımındaki adaletsizlik
artacaktır. Bu tür harcamalara, devlet tahvili faiz ödemeleri ve iktisadi
gayeli mali transferler örnek olarak verilebilir.
c)
Gelir dağılımını etkilemeyen giderler: Milli savunma, adalet, asayiş gibi temel
nitelikteki zorunlu giderler, gelir dağılımını etkilemez. Bunların faydası
herkes için aynıdır.
güzel bilgiler teşekkürler
YanıtlaSilDar anlamda kamu harcalarını açıklayan görüşe ne ad verilir peki?
YanıtlaSilidari tanım,ekonomik tanım, hukuki tanım,genel tanım,sosyal tanım
çok verimli bir çalışma
YanıtlaSil