Muhasebenin Tanımı:
Ekonomik faaliyetlerde bulunan tüm kuruluşların mali nitelikteki işlemleri ve olayları para ile ifade edilmiş şekilde kaydeden, sınıflandıran, özetleyerek rapor eden ve sonuçlarını yorumlayan ve analiz eden bir bilim dalıdır.
Ekonomik faaliyetlerde bulunan tüm kuruluşların mali nitelikteki işlemleri ve olayları para ile ifade edilmiş şekilde kaydeden, sınıflandıran, özetleyerek rapor eden ve sonuçlarını yorumlayan ve analiz eden bir bilim dalıdır.
Muhasebenin işlevini yerine getirebilmesi için belirli
görevleri bulunmaktadır. Bu görevlere muhasebenin fonksiyonları denir.
Muhasebenin fonksiyonlarını kaydetme,
sınıflandırma, özetleme ve raporlama olarak dört ana grupta
toplayabiliriz.
Kaydetme Fonksiyonu:
Mali işlemleri belgelere dayanarak muhasebe sistemine göre muhasebe
defterlerine kayıt yapılması aşamasıdır. Muhasebenin en önemli ve
ilk fonksiyonudur. Muhasebe de kayıtlar doğru ve düzgün tutulmadan diğer
fonksiyonların da bir anlamı kalmaz. Yapılan her işlem muhasebe sistemi içinde
ilk olarak kayıt yapılmak zorundadır. Bu kayıtlarda belgelere dayandırılarak
yapılır. Muhasebe sisteminde iki tür kayıt yöntemi
varddır. Tek taraflı kayıt ve çift taraflı kayıt.
varddır. Tek taraflı kayıt ve çift taraflı kayıt.
Sınıflandırma
Fonksiyonu: Kaydedilen bilgiler belirli zaman aralıklarında derlenip
niteliklerine göre gruplara ayrılır. Böylece farklı nitelikteki ve gruplardaki
işlemleri birbirleri ile karıştırmadan farklı sınıflarda incelenebilir.
Sınıflandırma işlemleri muhasebe sistemi dahilinde muhasebe defterlerinden büyük
defterlere (defteri kebir) yapılmaktadır.
Özetleme
Fonksiyonu: Sınıflandırılan
işlemler dönem sonlarında toplanarak daha kolay sonuçlar çıkarabilmek ve
yapılan kayıtların kontrolünü sağlamak için özetlenir. Dönem sonlarında
işletmeler yüzlerce belki binlerce işlem yapmış olurlar. Bu işlemeleri teker
teker incelemek çok uzun zaman alacağından,aynı nitelikteki işlemleri
özetleyerek görmek kişilere daha fazla yarar sağlamaktadır. Muhasebe sisteminde
özetleme fonksiyonu muhasebe tablolarından mizan kullanılarak yapılır.
Raporlama Fonksiyonu: En son olarak raporlama fonksiyonunda kaydedilen, sınıflandırılan ve özetlenen işlemler mali tablolar aracılığı ile sonuç aşamasına gelir. Bu sonuç aşaması da raporlamadır. Raporlama muhasebe sisteminin en son aşaması ve yorum yapma aşamasıdır. Muhasebenin en önemli fonksiyonlarındandır. Raporlarda işletmelerin her türlü sonuçları ortaya
çıkarılarak işletme hakkında bilgiler ve yorumlar yapılmaktadır. İşletme bu raporlar sayesinde geleceğine karar vermekte ve yeni kararlar almaktadır. Raporlama aşamasında muhasebe tabloları kullanılır ve bu tabloların en önemlileri bilanço ve gelir tablosudur.
Raporlama Fonksiyonu: En son olarak raporlama fonksiyonunda kaydedilen, sınıflandırılan ve özetlenen işlemler mali tablolar aracılığı ile sonuç aşamasına gelir. Bu sonuç aşaması da raporlamadır. Raporlama muhasebe sisteminin en son aşaması ve yorum yapma aşamasıdır. Muhasebenin en önemli fonksiyonlarındandır. Raporlarda işletmelerin her türlü sonuçları ortaya
çıkarılarak işletme hakkında bilgiler ve yorumlar yapılmaktadır. İşletme bu raporlar sayesinde geleceğine karar vermekte ve yeni kararlar almaktadır. Raporlama aşamasında muhasebe tabloları kullanılır ve bu tabloların en önemlileri bilanço ve gelir tablosudur.
MUHASEBENİN TEMEL KAVRAMLARI
1 -Sosyal
Sorumluluk Kavram :
Bu kavram, muhasebenin
işlevini yerini getirme hususundaki sorumluluğunu belirtmekte ve muhasebenin
kapsamını, anlamı, yerini ve amacını göstermektedir. Soysal Sorumluluk kavramı;
Muhasebenin organizasyonunda, muhasebe uygulamalarının yürütülmesinde ve mali
tabloların düzenlenmesi ve sunulmasında, belli kişi veya grupların değil, tüm
toplumun çıkarlarının gözetilmesi ve dolayısıyla bilgi üretiminde gerçeğe
uygun, tarafsız ve dürüst davranılması gereğini ifade eder ve Muhasebenin en
önemli kavramıdır.
Bu Kavrama bağlı
kalmanın şartlarından biri muhasebeye esas olan verilerin güvenilir olmasıdır. Dolayısıyla
bu kavramın “Tarafsızlık ve Belgelendirme Kavramı” ile de ilgisi vardır. Sosyal
sorumluluk kavramının yasal düzenlemelerle desteklenmesi gereklidir. Ancak
bu başarıldığından sosyal sorumluluk kavramından beklenen etkenlik ve
toplum çıkarlarının gözetilmesi amaçlarına ulaşabilecektir. Ülkemizde muhasebe
uygulamalarını yönlenenden VUK, TTK, SPK vb. muhasebe bilgilerinin doğru ve
tarafsız olarak işletme içi ve işletme dışı kullanıcılara sunulması konusunda
düzenlemeleri içermektedir. Ancak doğaldır ki, sosyal sorumluluk, kavramı
uygulaması için sadece yasal düzenlemeler yeterli değildir. Muhasebecinin de
işletmenin finansal tablolarını hazırlarken ve bu tablolarını üçüncü kişiler
için yorumlarken sorumluluk kavramının gerektirdiği kişilik içinde tarafsız
davranabilme becerisine sahip olması gerekir.
2 -Kişilik
Kavramı :
Bu kavram;
işletmenin sahip veya sahiplerinden, yöneticilerinden, personelinden ve diğer
ilgilileri ayrı bir kişiliğe sahip olduğunu ve o işletmenin sadece bu kişilik
adına yürütülmesi gerektiğini öngörür. İşletmenin, işletme
sahiplerinden ayrı bir kişiliğe sahip olması kavramı çift taraflı kayıt esasına
temel olan bir kavramdır. Varlıklar ile kaynaklar arasındaki eşitliği
gösteren temel muhasebe eşitliği bu kavramın bir ifadesidir. Örneğin : İşletme ortağının evine ait
elektrik faturası kişilik kavramı gereğince işletmenin giderleri arasına yazılamaz
3
-İşletmenin Sürekliliği Kavramı :
Bu kavram, İşletmelerin
faaliyetlerini bir süreye bağlı olmaksızın sürdüreceğini ifade eder. Bu nedenle
işletme, sahiplerinin yada hissedarlarının yaşam süreleriyle bağlı değildir. İşletmenin
faaliyet süresi sahiplerinin yaşam süreleri ile sınırlı değildir. Sahiplerinin
ölümünden sonra işletme varisler tarafından işletilmeye devam edilebilir.
4- Parayla
Ölçme Kavramı :
Parayla ölçme
Kavramı, parayla ölçülebilen iktisadi olay ve işlemlerin muhasebeye ortak bir
ölçü olarak para birimiyle yansıtılması ifade eder. Muhasebe işlemleri ulusal
para birimine göre yapılır. Ortak bir ölçü olan ulusal para ile birbirinden çok
farklı olan değerleri toplamak, çıkarmak, karşılaştırmak ve yorumlamak olanaklı
olacaktır.
5
-Dönemsellik Kavramı :
Dönemsellik
kavramı; işletmeni sürekliliği kavramı uyarınca sınırsız kabul edilen ömrünün
belli dönemlere bölünmesi ve her dönemin faaliyet sonuçlarının diğer
dönemlerden bağımsız olarak saptanmasıdır. Gelir ve
Giderlerin tahakkuk hesabına göre muhasebeleştirilesi, hasılat, gelir ve
karların aynı döneme ait maliyet, gider ve zararlarla karşılaştırılması bu
kavramın gereğidir. Bu kavramın, işletmeler açısından geçerliliğinin
bulunmadığı veya ortadan kalktığı durumlarda ise, bu husus mali
tablolarının dipnotlarında açıklanır. İşletmeler için sıklıkla karşılaştığımız
dönem 01.Ocak-31 Aralık’tır. Ancak işinin özelliği gereği bazı işletmeler için
bu dönem farklı olabilir . Örneğin bir işletmenin üretim yapması veya bunu
satması bir yıldan az veya çok olabilir. Bu durumda işletme için dönem bu süre
olacaktır.
6- Maliyet
Esası Kavramı :
Maliyet esası
kavramı; para mevcudu, alacaklar ve maliyetinin belirlenmesi mümkün veya uygun
olmayan diğer kalemler hariç, işletme tarafından edinilen varlık ve hizmetlerin
muhasebeleştirilmesinde, bunların elde edilme maliyetlerinin esas alınması
gereğini ifade eder. Maliyet esası kavramının
temelini işletmenin sürekliliği kavramı oluşturmaktadır Bu kavrama göre bir varlığın muhasebeleştirilmesinde o varlığın alış değeri
değil maliyet değeri esas alınır
7-
Tarafsızlık ve Belgelendirme Kavramı :
Bu kavram; muhasebe
kayıtlarını gerçek durumu yansıtan ve usulüne uygun olarak düzenlenmiş objektif
belgelere dayandırılması ve muhasebe kayıtlarına esas alınacak yöntemlerin
seçilmesinde tarafsız ve ön yargısız davranılması gereğini ifade eder. Bu kavramdaki objektif belgelerle faturalar, makbuzlar, senetler,
bordrolar vb. kastedilmiştir. Bu kavrama uymak diğer taraftan “Sosyal
Sorumluluk Kavramı’nın da gereklerinin yerine getirilmesi anlamındadır. Bu
nedenle bu iki kavram arasında yakın ilişki vardır.İşletmelerde objektif
belgeye dayanmayan işlemlerde söz konusudur . Kişilerin beyanına göre değil, fatura, senet, makbuz gibi belgelere
dayanarak kayıt yapılmalıdır. Belgesiz kayıt yapılamaz
8-
Tutarlılık Kavramı :
Tutarlılık
Kavramı; muhasebe uygulamaları için seçilen muhasebe politikalarının, birbirini
izleyen dönemlerde değiştirilmeden uygulanması gereğini ifade eder. İşletmelerin
mali durumunun, faaliyet sonuçlarının ve bunlara ilişkin yorumların
karşılaştırılabilir olması ve bu kavramın amacını oluşturur. Tutarlılık
kavramı, benzer olay ve işlemlerde kayıt düzenleri ile değerleme ölçülerinin
değişmezliğini ve mali tablolarda biçim ve içerik yönünden tek düzeni öngörür. Geçerli
nedenlerin bulunduğu durumlarda, işletmeler uyguladıkları muhasebe
politikalarını ve bunların parasal etkilerinin mali tablolarının dipnotların
açıklanması zorunludur. Özellikle denetim raporları açısından tutarlılık
kavramı önem taşır. Denetim raporunu düzenleyerek olan Yeminli Mali
Müşavirlerin işletmelerde bu kavrama uyulup uyulmadığı belirtmeleri
gerekir. Geçerli sebepler ile değişiklik
yapılırsa bu değişimin nedenleri ve sonuçları açıklanmalıdır.
9-
İhtiyatlılık Kavramı :
Bu kavram,
muhasebe olaylarında temkinli davranılması ve işletmenin karşılaşabileceği
risklerin göz önüne alınması gereğini ifade eder. Bu kavramın sonucu olarak,
işletmeler, muhtemel giderleri ve karları için karşılık ayırırlar, muhtemel
gelirleri ve karları için ise gerçekleşme dönemlerine kadar herhangi bir
muhasebe işlemi yapamazlar. Ancak bu kavram gizli yedekler veya gereğinden
fazla karşılık ayrılmasına gerekçe oluşturamaz.
Örneğin ; eğer
işletmenin dönem içinde tahsil edemeyeceğini düşündüğü alacakları varsa bunun
için karşılık ayıracak ve zarar yazacaktır. Ancak, eğer işletme gelecekte
doğabilecek bir gelirini önceden muhasebeleştiremeyecektir. ileri bir tarihte bedeli tahsil edilmek üzere
bir mal veya hizmet satılırsa hemen gelir olarak kaydedilmemeli, tahsilât yapıldıktan
sonra kaydedilmelidir. Aynı şekilde bir gider veya zarar kesinleşmese bile
ortaya çıktığında bunun için karşılık ayrılmalıdır.
10 -Tam
Açıklama Kavramı :
Tam açıklama
kavramı; mali tabloların, bu tablolardan yararlanacak kişi ve kuruluşların
doğru karar vermelerine yardımcı olacak ölçüde yeterli, açık ve anlaşılır
olmasını ifade eder.
Mali tablolarda
finansal bilgilerin tam olarak açıklanması yanında, mali tablo kalemleri
kapsamında yer almayan ancak alınacak kararları etkileyebilecek, gerçekleşmesi
muhtemel olaylara da yer verilmesi bu kavramın gereğidir. Mali tablolarda anlaşılamayan yerler varsa
dipnotlarla açıklanmalıdır Örneğin borç tutarı yazılırken bunların biçimi,
vadesi, ayrı şekilde belirtilmelidir.
11-
Önemlilik Kavramı :
Önemlilik kavramı,
bir hesap kalemi veya mali bir olayın nispi ağırlık ve değerinin , mali tablolara dayanılarak yapılacak değerlemeleri veya
alınacak kararları etkileyebilecek düzeyde olmasını ifade eder. Önemli
hesap kalemleri, finansal olaylar ve diğer hususların mali tablolarda yer
alması zorunludur.
12- Özün
Önceliği Kavramı :
Özün önceliği
kavramı, işlemlerin muhasebeye yansıtılmasında ve onlara ilişkin
değerlendirmelerin yapılmasında biçimlerinden çok özlerinin esas alınması
gereğini ifade eder. Genel olarak işlemlerin biçimleri ile özleri paralel
olmakla birlikte, bazı durumlarda farklılıklar ortaya çıkabilir. Bu durumda,
özün biçime önceliği esastır. Örneğin ; işletme daha sonra teslim alacağı
mallarla ilgili bir peşin ödeme yapmış ise, bu tutar işletme için bir alacak
gibi düşünülse de, bu işlem işletmenin stokları ile ilgili olduğundan bu kavram
gereğince alacaklar grubunda değil, stoklar grubunda ele alınacaktır. Düzenlenen ileri tarihli bir çekin verilen çekler ve
ödeme emirleri hesabı yerine Borç senetleri hesabına kayıtlanması bu kavram
gereğidir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder