TÜKETİCİ
DENGESİ
Tüketicinin
amacı fayda azamîleştirmektir. Sabit gelirini fiyatları veri olan X ve Y
mallarından satın almak için kullanacak, ve satın aldığı mal demetinin kendisine
mümkün olan en yüksek faydayı sağlayan mal demeti olmasına dikkat edecektir. Bu
gerçekleştiği zaman tüketici dengededir. Yani zevklerinde, gelirinde ve karşı
karşıya bulunduğu malların fiyatlarında bir değişme olmadıkça tüketici zaman
birimi başına aynı mal demetini kullanmağa devam edecektir.
Tüketici
dengesini bütçe doğrusu ve farksızlık eğrisi âletlerini kullanarak şekil
üzerinde açıklayabiliriz.
Şekilde
tüketicinin bütçe doğrusu ve tüketicinin farksızlık paftasını meydana getiren
farksızlık eğrilerinden üçü aynı eksenler arasına çizilmiştir. Daha önce
söylediklerimizden tüketicinin bütçe doğrusu üzerinde bir noktada dengede
olması gerektiği açıktır. Acaba hangi noktada tüketici en yüksek tatmini elde
edebilir? Bu nokta, II numaralı farksızlık eğrisinin bütçe doğrusuna teğet
olduğu D noktasıdır.
Ulaşabileceği en
yüksek tatmin seviyesi II numaralı eğrinin temsil ettiği seviyedir. O halde
tüketici D noktasının gösterdiği mal demetinde herhangi bir değişiklik yapmak
istemeyecektir. Yani tüketici dengeye ulaşmıştır. Şekil dikkatle incelendiğinde
durum açık olarak görülmektedir. Farksızlık eğrilerinin orijine dışbükey oluşu
teğet noktasının maksimum fayda noktası olması sonucunu doğurmaktadır.
Şunu
da unutmamak gerekir ki Farksızlık eğrileri orijine içbükey olsalardı bu teğet
noktası maksimum değil minumum tatmin seviyesini gösterirdi. Denge çözümü bir
köşe çözümüne dönüşürdü, yani tüketici mallardan sadece birini kullanarak en
yüksek tatmini elde edebilirdi. K noktasında olduğu gibi.
Kardinal
fayda yaklaşımına göre tüketicinin dengeye gelebilmesi için azalan marjinal
fayda geçerli iken her mala harcanan son liranın marjinal faydaları eşit
olmalıdır
Tüketicinin
x ve y gibi 2 mal tüketmesi durumunda
KPSS- A Tüketicisi x
, y , z mallarından oluşacak bir sepet oluşturarak dengeye ulaşmıştır.
Tüketicinin x ve y mallarından elde etmiş olduğu sırasıyla 20 ve 12 birimdir y ve z mallarının fiyatları ise sırasıyla 6 ve 10 dur
buna göre x malının fiyatı (Px) ve z malından elde etmiş olduğu marjinal fayda
(Muz) aşağıdakilerden hangisidir
Bu soru tarzıyla sık karşılaşılmaktadır
(MUx
/ Px) = (MUy / Py) = (MUz/ Pz) şimdi soruda verilenleri yazıp
eşitleyeceğiz
(20
/ Px) = (12 / 6) = (MUz / 10 ) burdan Px = 10 ve MUz= 20
çıkmaktadır
1- Tüketicinin Bütçesinin Değişiminin
Dengeye Etkisi
Şekilde
tüketicinin parasal olanaklarının artması sonucu (mal fiyatları değişmediğinden
bütçe doğrusunun eğimi ve zevk ve tercihleri değişmediği için farksızlık eğrileri
paftası sabit kalacağından) tüketici dengesi D1’den D2, D3
gibi yeni fayda maksimizasyonunu sağlandığı noktalara kaymıştır.
Gelir Tüketim Eğrisi:
Tüketicinin sonsuz sayıda farksızlık eğrisi
vardır. Her farklı gelir düzeyi için farklı tüketici dengesi sağlanır. Sağlanan
tüketici dengeleri birleştirildiğinde "Gelir Tüketim Eğrisi" elde
edilir. Gelirin değişmesi durumunda ulaşacağı yeni tüketici denge noktalarını
gösterir.
ENGEL EĞRİSİ:
Tüketicinin
tercihleri ve malların fiyatı sabitken geliri ile tükettiği mal miktarı
arasındaki ilişkiyi gösteren eğridir engel eğrisi gelir tüketim eğrisinin
sadece x malı veya sadece y malı itibariyle kısaca tek bir mal itibariyle ifade
edilmiş halidir
Engel Eğrileri
ve Talebin Gelir Esnekliği
Engel eğrisinin
bir çeşit talep eğrisi olduğunu ve bu yüzden gelir-talep eğrisi adı ile de
anıldığını biliyoruz. orijinden çıkan düz çizgi halindeki bir Engel eğrisinin
her noktasında esneklik bire eşittir. Düz çizgi halindeki bir Engel eğrisi
düşey ekseni kesiyorsa esneklik eğrinin her noktasında birden büyüktür, yatay
ekseni kesiyorsa her noktada birden küçüktür. Buraya kadar söylediklerimiz normal
mallar için geçerlidir. Normal mallarda Engel eğrisi pozitif eğimlidir,
dolayısı ile gelir esnekliği katsayısı pozitif işaretlidir. Bir gelir
seviyesinden sonra, malın düşük mal olması durumunda Engel eğrisi gelir
eksenine doğru bükülmekte, eğimi negatif olmaktadır. Bu bölgede gelir esnekliği
katsayısı da negatif işaretlidir,
Tüketicinin
nominal geliri, tercihleri, ve mallardan birinin fiyatı sabitken ikinci malın
fiyatının birbiri arkasına düşmesi sonucu ortaya çıkan denge noktalarının birleştirilmesi
ile elde edilen eğri fiyat-tüketim eğrisidir.
3- Tüketicinin Zevk ve Tercihlerinin
Değişmesinin Dengeye Etkisi
Tüketicinin zevk
ve tercihlerinin değişmesi tümüyle tüketici farksızlık eğrileri paftasının mal
düzleminde eksenlere doğru kayması sonucunu doğuracaktır.
Şekildeki
tüketicimiz zevk ve tercihlerin değişmesi sonucu X malını, Y malına daha çok
tercih eder hale gelmiş ve farksızlık eğrileri tümüyle kayarak X eksenine yaklaşmış,
D2 noktasında dengeye gelmiştir. Bütçesi ve mal fiyatları sabitken
tüketicimiz için belli bir tüketim bileşiminde X malının marjinal faydası Y
malının marjinal faydasına göre artış göstermiştir.
Bu durumda dengeye
gelebilmek için X malı tüketimini artırıp Y malı tüketimini azaltmıştır.
GELİR ve
İKAME ETKİSİ:
Gelir Etkisi: Tüketicinin karşılaştığı mallardan birinin
fiyatının düşmesi reel olarak gelir artışı yaratır. Tüketici artan bu gelir ile
fiyatı düşen mal ve diğer mallardan daha çok satın alma olanağına kavuşur. Buna
fiyat düşmesinin yarattığı gelir etkisi denir.
İkame Etkisi: Mallardan birinin fiyatının düşmesi,
fiyatı düşen malı diğer mallara göre daha ucuz hale getireceğinden tüketicinin
talebi düşen mal lehine değişecektir.
Hicks,
gelir ve ikame etkilerini geometrik olarak yukarıdaki gibi incelemiştir.
Slutsky ise matematiksel denklemini geliştirmiştir.
NORMAL MAL: gelir arttığında
talebi artan , gelir azaldığında talebi azalan mallardır.
DÜŞÜK MAL : gelir arttığından tüketimi azaltılan mallara ise düşük mal
diyoruz
GİFFEN MALI: bir malın fiyatının artması sonucu talebininde artması olarak
tanımlanır 1845 yılında irlandada patates bir giffen malı olarak görülmektedir
nedeni ise o yıllarda çok fakir olan İrlandalıların minumum beslenme düzeyine
ulaşmak için gelirlerinin büyük kısmına patates almalarıdır
ekmeğin fiyatının artmasıyla tüketiminin de
arttığını gören giffen'in
ileri sürdüğü çelişki. fiyatı artan şeyin tüketiminin azalacağı görüşüne aykırı
gözüken bu olay gerçekte bir paradoks değildir tabii ki. çünkü ekmek
fiyatındaki artışla birlikte diğer yiyeceklerin fiyatları da artmakta ve yoksul
insanlar diğer besinleri yememekte ve daha çok ekmek yemektedirler.
İkame ve gelir etkileri analısında 4 farklı mal var. Bunlardan
2 tanesi talep-gelir ilışkısı tarafından belirlenir. Bunlar üstün mal ve düşük
mal. Diğer 2 tanesi talep-fiyat alışkısı
tarafından belirlenir. Bunlar da normal mal ve Giffen mal. Sırasıyla
bu 4 mala bakalım, ama buraya kadar yazdığım ayrıntıya dikkat ederek.
Üstün mal= gelir artınca talep edilen mal miktarı
artıyorsa bu mal ustun maldır. Bu mallarda hem ikame etkısı negatif eğımlıdır,
hem de gelir etkısı negatif eğımlıdır. Yanı gelir artınca hem ikame etkısı sebebiyle,
hem de gelir atkısı nedeniyle artar. Yanı ustun malın talep eğrısı daima negatif
eğımlıdır.
Düşük mal= gelir artınca, talep edilen mal miktarı azalıyorsa
bu mal düşük maldır. Düşük mallarda ikame etkısı negatiftir, gelir etkısı pozitiftir.
Ancak negatif ikame etkısı, pozitif gelir etkisinden daha büyük olduğu ıçın,
toplam etki negatiftir. Yanı bu mallar için de talep eğrısı negatif eğımlıdır.
Normal mal= fiyat azalınca, talep edilen miktar artıyorsa
bu mal normal bir maldır. Yanı talep kanunu geçerlidir, yanı talep eğrısı negatif
eğımlıdır.
Giffen mal= fiyat azalınca, talep edilen miktar da azalıyorsa
bu mal Giffen maldır. Yanı talep kanunu geçerli değildir, yanı talep ağrısı pozitif
ağımlıdır. Peki, neden pozitif ağımlıdır? Giffen mal için de ikame atkısı negatiftir,
ancak gelir atkısı pozitiftir. Hem de pozitif gelir etkısı, negatif ikame etkisinden
büyük olduğu için toplam etki pozitiftir. Bu yüzden talep eğrısı pozitif eğımlı
olur, talep kanunu geçersiz.
İkame ve gelir etkilerinin ayrıştırılması
yönelik 2 yaklaşım vardır bunlar HİCKS VE SLUTSKY yaklaşımlarıdır Mikro
iktisattaki en uyuz 2 adam Hicks ve Slutsky
Hicks ve Slutksy aslında yaklaşımları aynı şeyin iki ayrı şekilde
ölçülmüşlerdir
hicks ile slutsky arasındaki temel farkı
vererek başlayalım.
Hicks var olan fayda düzeyine en az gelirle
nasıl varılacağının hesabını yapmaktadır tüketiciyi aynı tatmin
seviyesinde tutarak reel gelirin sabitliğini sağlar bu
bağlamda hicks yaklaşımındaki kayıtsızlık eğrisi üzerinde aşağı yukarı geçiş
yaparken malın fiyatındaki düşmenin Tüketicinin reel gelirinde meydana
getirdiği artışın tüketiciden bir an için geri alındığını yani tüketicinin
gelirinin bir an başlangıç düzeyine getirerek sabit olduğunu var saymakta ve
bunu geometriksel olarak göstermektedir şimdi şekil üzerinden gidelim
Tüketicinin reel gelirini sabit tutmanın
yollarından biri tüketicinin tatmin seviyesini sabit tutmaktır. A denge
noktasında tüketici I farksızlık eğrisi üzerinde iken B noktasmda II farksızlık
eğrisine, yani daha yüksek bir tatmin seviyesine geçmiştir. Tüketicinin reel gelirini sabit tutmanın bir yolu, şu halde,
tüketiciyi I farksızlık eğrisi üzerinde bırakmaktır. Diyagramda MN bütçe
doğrusu bu amaçla çizilmiştir. MN bütçe doğrusu KL' bütçe doğrusuna paraleldir.
X'in fiyatında ucuzlama olduktan sonraki fiyat oranını yansıtmaktadır. Öte
yandan MN bütçe doğrusu I farksızlık eğrisine C noktasmda teğettir. Demek
oluyor ki, tüketicinin nominal geliri, reel gelirdeki artışı telâfi edecek
ölçüde azaltılmıştır, tüketici –I farksızlık eğrisi üzerinde tutulmuştur. A
noktası artık denge noktası değildir. KL bütçe doğrusu geçerli değildir. Yeni
bütçe doğrucunun I farksızlık eğrisine teğet olduğu C noktası yeni denge noktasıdır.
Slutsky temel derdi ise eldeki gelirle
maksimum faydayı nasıl elde edebiliriz?'dir. Slutsky Reel geliri sabit tutmanın
bir başka yolu da paranın satın alma gücünü sabit tutmaktır diyerek Hicks den
ayrılıyor. Buna da Slutsky yaklaşımı diyoruz
.Malların fiyatı değiştiğinde kayıtsızlık eğrisi içeriye kaysa bile faydayı
maksimum etmeyi amaçlayan slutsky o kayıtsızlık eğrisi üzerinde kalmaz ve
maksimum fayda elde edeeceği için ilk kayıtsızlık eğrisi ile ikinci kayıtsızlık
eğrisi arasında üçüncü bir kayıtsızlık eğrisine kayar.
Şimdi Şekil yardımı ile bu yaklaşımı
açıklayalım. Tüketicinin başlangıç dengesi gene A noktasındadır. X'in fiyatı düşünce
B'ye geçmektedir. x,x2 toplam etkidir. Tüketicinin reel gelirini sabit tutmak
için nominal geliri o şekilde azaltacağız ki, yeni nisbî fiyatlar seviyesinde,
başlangıçtaki kadar X ve Y satın almak mümkün olsun. MN bütçe doğrusu
KL"ine paralel olduğuiçin X in fiyatmm düşmesi hesaba katılmıştır, fakat
bu fiyat düşmesinin sebep olduğu reel gelir artışı tüketiciden çekilip alınmıştır.
Tüketici dilerse A noktasının temsil ettiği mal demetini satm alabilir dedik.
Ama şekle baktığımızda tüketicinin bu noktayı tercih etmiyor A noktası ile B noktası arasında ki C noktasını tercih
ediyor
Hicks ve Slutksy yaklaşımları aynı şeyin
iki ayrı şekilde ölçülmeleridir. Ancak fiyattaki değişme küçüldükçe bu iki ayrı
ölçü arasındaki fark daha az önemli hale gelmektedir. Slutsky yaklaşımının üstünlüğü
piyasanın miktar ve fiyat verilerinden bu etkilerin hesaplanmasını mümkün
kılmasıdır. Hicks yaklaşımında fiyat ve miktar rakamları yeterli değildir,
farksızlık paftasının da bilinmesi gereklidir.
anlayıpta anlatacak olan varmı su lanet eğrileri
YanıtlaSilgenede sağolasın paylaştıgın bilgiler için
YanıtlaSiliki malın normal mal ve birinin normal birinin düşük mal olması durumunda gelir tüketim eğrisini çizerek engel eğrilerini çiziniz grafiği nasıl olur??
YanıtlaSilslutsky yaklaşımında hangisi doğrudur ? a)yeni bütçe doğrusu başlangıç tüketim düzeyinden geçer. b)yeni bütçe doğrusu başlangıç farksızlık eğrisinden geçer. c)fayda düzeyi sabit tutulur. d)gelir düzeyi değişkendir. CEVAPLARSANIZ SEVİNİRİM.
YanıtlaSilAgaaaaa biraz anlar gibi oldum
YanıtlaSilBi soru sorsam
YanıtlaSilBi soru sorsam
YanıtlaSilAnlamayan varmı anlata bilirim ikisinde basit aslında
YanıtlaSilPckopat50@gmail den ulaşın
SilYalniz yukarida normal mal tanimi yaparken gelir artinca demissiniz. Asagida fiyata gore demissiniz. Hangisi dogru
SilYalniz yukarida normal mal tanimi yaparken gelir artinca demissiniz. Asagida fiyata gore demissiniz. Hangisi dogru
Siltüketici sadece bir malı tükettiğinde tüketici dengesi nasıl oluşur ?
SilSorunun cevabını bulabildin mi burhanettin?Bulduysan paylasır mısın?Şimdiden teşekkürler:)
SilOrda tek mal yok iki mal var x malı ve y malı iki maldan birini tercih ederek optimal faydasını maksimum yapıp dengeye geliyo.
Silyow yow
Silhocam beniö bir tane ödevim var oda şöyle: Malın fiyatı değişmediği halde talep edilen miktar neden artar. şekil ile göstericez
YanıtlaSilMalın fiyatı değismedigi halde o mala olan talebin artiyorsa ya gelirin artmıştır ya da zevk ve tercihin o mala yönelmiştir.
YanıtlaSil