2- YÜRÜTME
1961 Anayasasında yürütme sadece görevdir ve mahfuz düzenleme alanı yoktur.
1982 Anayasasına göre ise yürütme yetki ve görevdir.
Yürütmenin asli bir düzenleme yetkisi yoktur, bu noktada tamamen yasamaya bağlıdır.
Bir yetki kanununa dayanmadan asli düzenleme yapamaz.
Şu üç halde yürütmenin anayasa dan doğan asli düzenleme yetkisi vardır.
¨ Sıkıyönetim KHK
¨ Olağanüstü hal KHK
¨ Cumhurbaşkanlığı kararnamesinde
Bu hallerde bir yetki kanununa dayanmadan asli düzenleme (ilk elden) yapabilir. Bu yetkiyi anayasadan alırlar. Aksi halde, yasamanın genelliği ve asliliği ilkesince TBMM yetkilidir.
YÜRÜTME ORGANLARI
1961 Anayasasında yürütme sadece görevdir ve mahfuz düzenleme alanı yoktur.
1982 Anayasasına göre ise yürütme yetki ve görevdir.
Yürütmenin asli bir düzenleme yetkisi yoktur, bu noktada tamamen yasamaya bağlıdır.
Bir yetki kanununa dayanmadan asli düzenleme yapamaz.
Şu üç halde yürütmenin anayasa dan doğan asli düzenleme yetkisi vardır.
¨ Sıkıyönetim KHK
¨ Olağanüstü hal KHK
¨ Cumhurbaşkanlığı kararnamesinde
Bu hallerde bir yetki kanununa dayanmadan asli düzenleme (ilk elden) yapabilir. Bu yetkiyi anayasadan alırlar. Aksi halde, yasamanın genelliği ve asliliği ilkesince TBMM yetkilidir.
YÜRÜTME ORGANLARI
1- CUMHURBAŞKANI
5678 Sayılı
Yasaya (Anayasa Değişikliği) göre Cumhurbaşkanlığı’na adaylık konusunda şu yeni
hüküm getirilmiştir:
“Cumhurbaşkanlığına Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyeleri içinden veya Meclis dışından aday gösterilebilmesi yirmi
milletvekilinin yazılı teklifi ile mümkündür. Ayrıca, en son yapılan
milletvekili genel seçimlerinde geçerli oylar toplamı birlikte hesaplandığında
yüzde onu geçen siyasi partiler ortak aday gösterebilir.”
Yeni düzenleme
ile, Meclis dışından aday gösterilme usulü 20
milletvekilinin yazılı teklifi ile mümkün kılınmış, 1982 Anayasası’nın ilk
haline göre kolaylaştırılmış ve son genel seçimde %10 ve daha yukarı bir oranda
oy alan siyasi partilere ortak aday gösterme imkanı tanınmıştır.
5678 Sayılı
Yasa ile Değişik 1982 Anayasası’nın 102. maddesine göre
Cumhurbaşkanlığı
seçiminde takip edilecek usul şu şekildedir:
Cumhurbaşkanı
seçimi, Cumhurbaşkanının görev süresinin dolmasından önceki altmış gün içinde;
makamın herhangi bir sebeple boşalması halinde boşalmayı takip eden altmış gün
içinde tamamlanır.
Genel
oyla
yapılacak seçimde, geçerli oyların salt çoğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı
seçilmiş olur.
İlk oylamada bu
çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamayı izleyen ikinci pazar günü ikinci oylama
yapılır. Bu oylamaya, ilk oylamada en çok oy almış bulunan iki aday katılır ve
geçerli oyların çoğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
İkinci oylamaya
katılmaya hak kazanan adaylardan birinin ölümü veya seçilme yeterliğini
kaybetmesi halinde; ikinci oylama, boşalan adaylığın birinci oylamadaki sıraya
göre ikame edilmesi suretiyle yapılır. İkinci oylamaya tek adayın kalması
halinde, bu oylama referandum şeklinde yapılır. Aday, geçerli oyların
çoğunluğunu aldığı takdirde Cumhurbaşkanı seçilmiş olur. ”
5678 Sayılı yasa
ile 1982 Anayasası’nın ilk halinde yer alan: “ Bir kimse iki defa cumhurbaşkanı seçilemez ” hükmü değiştirilmiştir. Yeni hükme göre: “ Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilir.”
denilmek suretiyle bir kimseye ikinci kez Cumhurbaşkanı olma hakkı
tanınmıştır.
1982 Anayasası’nın
ilk hali Cumhurbaşkanı’nın görev süresini 7 yıl olarak belirlemişken, 5678
Sayılı Yasa ile yapılan değişiklikle Cumhurbaşkanı’nın görev süresi 5 yıl olarak
belirlenmiştir.
Bu iki hüküm
birlikte değerlendirildiğinde bir kimsenin 10 yıl ( ard arda veya farklı iki
dönem halinde ) Cumhurbaşkanlığı yapabilmesi yolu açılmış olmaktadır.
5678 Sayılı Yasaya
göre, “ Yeni seçilen Cumhurbaşkanı göreve başlayıncaya kadar görev süresi
dolan Cumhurbaşkanının görevi devam eder. ” hükmü ile seçilen
Cumhurbaşkanı görevine başlayıncaya kadar süresi dolan Cumhurbaşkanı’nın görev
süresinin devam ettiği açıkça düzenlenmiştir.
Mevcut düzenlemeye göre halkoyu ile Cumhurbaşkanı’nın seçilemediği durumda
ne olacağı konusunda her hangi bir hüküm yoktur. ( eski düzenlemede seçimler
kendiliğinden yenileniyordu. )
SORU
I.
Cumhurbaşkanı 40 yaşını tamamlamış yüksek öğrenimini yapmış türk vatandaşları
arasından seçilir
II. Cumhurbaşkanı halk tarafından seçilir
III. Cumhurbaşkanının görev süresi 5 yıldır
IV. Bir kimse en fazla 2 defa cumhurbaşkanı seçilir
V.
Cumhurbaşkanı seçilen kişinin partisiyle ilişkisi kesilir
Cumhurbaşkanı
seçimiyle ilgili ifadelerden hangileri 2007 anayasa değişikliğiyle kabul
edilmişti
SORU: Cumhurbaşkanı seçimi ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur
a) Cumhurbaşkanlığı seçiminde sadece meclis dışından
seçilecek aday için en az 20 millet vekilinin öner vermesi gerekli
b) Cumhur başkanlığı seçimi iki dereceli seçim usulüyle yapılır
c) Cumhurbaşkanı TBMM üye tam sayısının salt çoğunluğuyla
seçilir ve yapılan 3 tur oylamada gereken çoğunluğa ulaşılmaz ise TBMM seçimleri yeniler
d) Arka arkaya 2 defa seçilmeyi
yasaklayan 1961 anayasına karşın
1982 anayasası en çok 2 defa seçilmeyi kabul etmiştir
e) Savaş hali durumunda cumhurbaşkanlığı
seçimleri 1 defaya mahsus 1 yıl ertelenebilir
CUMHURBAŞKANININ YETKİLERİ ve
GÖREVLERİ
YASAMA İLE İLGİLİ GÖREVLERİ
- TBMM de yasama yılının ilk gününde açılış konuşması yapmak,
- Gerektiğinde TBMM yi toplantıya çağırmak,
- Kanunları yayımlamak,
- Kanunları tekrar görüşülmek üzere meclise geri göndermek,
- Kanunları halkoyuna sunmak,
- Anayasa Mahkemesi ne iptal davası açmak,
- TBMM nin seçimlerinin yenilenmesine karar vermek.
- Gerektiğinde TBMM yi toplantıya çağırmak,
- Kanunları yayımlamak,
- Kanunları tekrar görüşülmek üzere meclise geri göndermek,
- Kanunları halkoyuna sunmak,
- Anayasa Mahkemesi ne iptal davası açmak,
- TBMM nin seçimlerinin yenilenmesine karar vermek.
Soru: Aşağıdakilerden
hangisi Cumhurbaşkanı’nın yasama ile ilgili görev ve yetkilerinden değildir?
a. Kanunları yayınlamak.
b. Kararnameleri imzalamak.
c. TBMM’yi toplantıya çağırmak.
d. TBMM seçimlerinin yenilenmesine karar vermek.
e. Kanunları tekrar görüşülmek üzere TBMM’ye geri göndermek
YÜRÜTME İLE İLGİLİ YETKİLERİ
- Başbakanı atayıp istifasını kabul etmek,
- Başbakanın teklifi üzerine bakanları atayıp görevlerine son vermek,(ilk kez 1982 anayasasında verildi)
- Gerekli gördüğünde Bakanlar Kuruluna başkanlık etmek,
- Uluslar arası temsilci göndermek ve kabul etmek,
- Milletlerarası anlaşmaları onaylamak ve yayımlamak,
- TBMM adına TSK ya başkomutanlığını temsil etmek,
- TSK nın kullanılmasına karar vermek,
- Genelkurmay Başkanını atamak,
- YÖK üyelerini atamak,
- MGK ya başkanlık etmek,
- KHK yı çıkarmak (OHAL KHK larında Bakanlar Kurulu’na Başkanlık eder, olağan KHK ları ise imzalar/onaylar.)
- Sıkıyönetim kararını vermek,
- Af ve cezaları hafifletmek,
- DDK yı kurmak ve görevlendirmek,
- Üniversite rektörlerini seçmek.
- Başbakanın teklifi üzerine bakanları atayıp görevlerine son vermek,(ilk kez 1982 anayasasında verildi)
- Gerekli gördüğünde Bakanlar Kuruluna başkanlık etmek,
- Uluslar arası temsilci göndermek ve kabul etmek,
- Milletlerarası anlaşmaları onaylamak ve yayımlamak,
- TBMM adına TSK ya başkomutanlığını temsil etmek,
- TSK nın kullanılmasına karar vermek,
- Genelkurmay Başkanını atamak,
- YÖK üyelerini atamak,
- MGK ya başkanlık etmek,
- KHK yı çıkarmak (OHAL KHK larında Bakanlar Kurulu’na Başkanlık eder, olağan KHK ları ise imzalar/onaylar.)
- Sıkıyönetim kararını vermek,
- Af ve cezaları hafifletmek,
- DDK yı kurmak ve görevlendirmek,
- Üniversite rektörlerini seçmek.
SORU
: Aşağıdakilerden hangisi Cumhurbaşkanının yürütme ile ilgili görevlerinden
biri değildir?
a) Türkiye Büyük Millet Meclisi
Seçimlerinin yenilenmesine karar vermek.
b) Genelkurmay Başkanını atamak.
c) Başbakanı atamak ve istifasını kabul etmek.
d) Türkiye Büyük Millet Meclisi adına Türk Silahlı Kuvvetlerinin Başkomutanlığını temsil etmek.
e) Devlet Denetleme Kurulunun üyeleri ile başkanını atamak ve bu kurula inceleme, araştırma ve denetleme yaptırmak.
b) Genelkurmay Başkanını atamak.
c) Başbakanı atamak ve istifasını kabul etmek.
d) Türkiye Büyük Millet Meclisi adına Türk Silahlı Kuvvetlerinin Başkomutanlığını temsil etmek.
e) Devlet Denetleme Kurulunun üyeleri ile başkanını atamak ve bu kurula inceleme, araştırma ve denetleme yaptırmak.
YARGI İLE İLGİLİ GÖREVLERİ
- Anayasa Mahkemesi’nin 14 üyesini seçmek (2010 değişikliğine göre Anayasa Mahkemesi 17 üyelidir ve bu üyelerin 14 ü Cumhurbaşkanı tarafından 3 ü ise T.B.M.M. Tarafından seçilmektedir.)
- Askeri Yargıtay üyelerini seçmek ,
- Askeri Yüksek İdare Mahkemesi üyelerini seçmek,
- Danıştay üyelerinin ¼ ünü seçmek, ( YARGITAY a ÜYE SEÇME YETKİSİ YOKTUR )
- Yargıtay cumhuriyet başsavcısını,
- Yargıtay cumhuriyet başsavcı vekilini seçmek,
- HSYK’nın 4 Asıl üyesini seçmek (2010 Değişikliği)
SORU:
Aşağıdakilerden
hangisi cumhurbaşkanının görevleri arasında yer almaz
a) Üniversite rektörlerini seçmek
b) RTÜK üyelerini seçmek atamak
c) YÖK üyelerini seçmek atamak
d) Kanunları yayımlamak
e) Milletlerarası antlaşmları
onaylamak yayınlamak
CUMHURBAŞKANININ
TEK BAŞINA YAPTIĞI İŞLEMLER
1- Yüksek yargı organlarına üye seçmek
2- Kanunları tekrar görüşülmek üzere TBMM ye geri göndermek
3- Anayasa Mahkemesine iptal davası açmak
4- Başbakanı atamak ve istifasını kabul etmek
5- Bakanlar Kurulunu toplantıya çağırmak
6- Türk Silahlı Kuvvetlerinin Başkomutanlığını temsil etmek
7- MGK yı toplantıya çağırmak ve başkanlık etmek ( Cumhurbaşkanı katılmıyor ise Başbakan MGK ya başkanlık eder )
8- Devlet Denetleme Kurulu Başkan ve üyelerini seçmek
9- Anayasa’da sayılan hallerde TBMM seçimlerinin yenilenmesine karar vermek
10- HSYK’nın 4 asıl üyesini ve Anayasa Mahkemesi’nin 14 Üyesini seçmek.
1- Yüksek yargı organlarına üye seçmek
2- Kanunları tekrar görüşülmek üzere TBMM ye geri göndermek
3- Anayasa Mahkemesine iptal davası açmak
4- Başbakanı atamak ve istifasını kabul etmek
5- Bakanlar Kurulunu toplantıya çağırmak
6- Türk Silahlı Kuvvetlerinin Başkomutanlığını temsil etmek
7- MGK yı toplantıya çağırmak ve başkanlık etmek ( Cumhurbaşkanı katılmıyor ise Başbakan MGK ya başkanlık eder )
8- Devlet Denetleme Kurulu Başkan ve üyelerini seçmek
9- Anayasa’da sayılan hallerde TBMM seçimlerinin yenilenmesine karar vermek
10- HSYK’nın 4 asıl üyesini ve Anayasa Mahkemesi’nin 14 Üyesini seçmek.
cumhurbaşkanının
karşı imza kuralı uyarınca ilgili bakan, başbakan ya da bakanlar kurulu ile
birlikte yaptığı işlemler
1- Yabancı Devlet Temsilcilerini kabul etmek
2- Milletlerarası Anlaşmaları onaylamak
3- Sürekli hastalık, kocama ve sakatlık nedeniyle belirli kişilerin cezalarını hafifletmek ya da kaldırmak ( Adli Tıp İhtisas Dairesinin görüşü zogerekmektedir )
4- Genelkurmay Başkanını atamak ( Anayasa da açıkça yazılıdır )
5- Bakan atamak ve azletmek (Hem atamada hem de azil de Başbakanın önerisine ihtiyaç duyar)
6- Bazı kamu görevlilerini atamak (müşterek kararname ile atananlar)
2- Milletlerarası Anlaşmaları onaylamak
3- Sürekli hastalık, kocama ve sakatlık nedeniyle belirli kişilerin cezalarını hafifletmek ya da kaldırmak ( Adli Tıp İhtisas Dairesinin görüşü zogerekmektedir )
4- Genelkurmay Başkanını atamak ( Anayasa da açıkça yazılıdır )
5- Bakan atamak ve azletmek (Hem atamada hem de azil de Başbakanın önerisine ihtiyaç duyar)
6- Bazı kamu görevlilerini atamak (müşterek kararname ile atananlar)
CUMHURBAŞKANININ
BAZI ATAMA VE SEÇME İŞLEMLERİNDE BELİRLİ KURULLARIN ÖNCEDEN ADAY BELİRLEME
YETKİSİ ANAYASA DA AKSİ BELİRTİLMEDİKÇE BU İŞLEMLERİN CUMHURBAŞKANI TARAFINDAN
TEK BAŞINA YAPILMADIĞI ANLAMINA GELMEZ. İŞLEMİN NİTELİĞİNE BAKMAK
GEREKMEKTEDİR.
CUMHURBAŞKANININ
SORUMLULUĞU
Cumhurbaşkanının Siyasal sorumsuzluğu tamdır. Cumhurbaşkanının ortak üçlü kararname ile yaptığı işlemlerden dolayı başbakan ve Bakanlar Kurulu sorumludur.( Kral hata yapmaz görüşüne dayanmaktadır)
Cezai
sorumluluk; ancak vatana
ihanet halinde TBMM ni 1/3 ünün teklifi ve ¾
ünün kararıyla yüce divan sıfatıyla Anayasa Mahkemesinde yargılanır.
Vekâletini meclis
başkanı yapar; ölüm istifa ve ayrılmada yenisi seçilinceye kadar, yurtdışına
çıkış ve hastalık da görevine dönünceye kadar vekalet eder. Bu süreç içinde
teamül, ancak gündelik işlemlerle ilgili karar alabilmesi yönündedir. (siyasi
etiğe uygun olan budur).
Bunun yanında, Cumhurbaşkanının resen (şahsen) vermiş olduğu
kararlar ve emirler aleyhine Anayasa Mahkemesi dahil, yargı mercilerine
başvurulamaz. Diğer bir deyişle Cumhurbaşkanının, Başbakan ve ilgili bakanın
imzalarına gerek olmaksızın tek başına yapabileceği belirtilen işlemlere karşı
yargı yolu kapalıdır.
Cumhurbaşkanının
tek başına verebileceği kararlar şu şekilde sıralanabilir. Buna göre;
- Yargı organları üyelerini seçmek
- Kanunları meclise geri göndermek
- Anayasa mahkemesine iptal davası açmak
- Bakanlar kuruluna başkanlı yapmak
- Devlet denetleme kurulu üyelerini seçmek
- Rektör ve YÖK üyelerini seçmek
- TSK’ ya başkomutanlık yapmak
- MGK’yı toplantıya çağırmak
Soru - Aşağıda sayılanlardan hangisi Cumhurbaşkanı tarafından
tek başına kullanılabilecek yetkilerden değildir?
a. Başbakanı atamak.
b. Bakanlar Kurulu’na başkanlık etmek.
c. Türk Silahlı Kuvvetleri’nin kullanılmasına karar vermek.
d. Bakanlar Kurulu’nu toplantıya çağırmak.
e. Milli Güvenlik Kurulunu toplantıya çağırmak.
a. Başbakanı atamak.
b. Bakanlar Kurulu’na başkanlık etmek.
c. Türk Silahlı Kuvvetleri’nin kullanılmasına karar vermek.
d. Bakanlar Kurulu’nu toplantıya çağırmak.
e. Milli Güvenlik Kurulunu toplantıya çağırmak.
KARŞI İMZA
KURALI
Cumhurbaşkanı’nın
tek başına yapabileceği işlemler dışındaki işlemler Başbakan ya da ilgili bakan
ve daha çok Bakanlar Kurulu tarafından imzalanır. Bu kişilerin attığı imzaya
KARŞI İMZA, karşı imzalı işlemlere ise MÜŞTEREK KARARNAME (KARMA İŞLEM) denir
Cumhurbaşkanının Karşı İmza İle
Yapabilecekleri
- Bakanları atamak ve görevlerine son vermek
- Yabancı devletlere Türk temsilcilerini göndermek. - Türkiye'ye gönderilen yabancı devlet temsilcilerini kabul etmek. - Milletlerarası antlaşmalann onaylamak ve imzalamak, - Türk Silahlı Kuvvetlerinin kullanılmasına karar vermek, - Genelkurmay Başkanını atamak, - Kararnameleri imzalamak, - Üniversite rektörlerini seçmek, - Sürekli hastalık nedeniyle bazı kişilerin cezalarını affetmek. |
Cumhurbaşkanı
yasama ve yargı ile ilgili işlemleri tek başına yapar
DEVLET DENETLEME KURULU
1981 yılında Milli
Güvenlik Konseyi tarafından kurulmuş ve 1982 Anayasası ile de benimsenmiştir.
Doğrudan
Cumhurbaşkanı na bağlıdır ve başkan ve üyeleri Cumhurbaşkanı tarafından atanır.
İdarenin hukuku
uygun ve düzenli çalışmasını sağlamak amacıyla denetim, inceleme ve araştırma
yapar.
Kurulun
soruşturma yapma ve ceza verme yetkisi yoktur. Kararları gizlidir ve rapor
halinde Cumhurbaşkanına sunulur ve gereği yapılmak üzere Başbakanlığa
gönderilir.
DDK, Silahlı kuvvetler ve yargı organlarını denetlemeyemez.
DDK Şu
kurumları denetleyebilir:
- Tüm kamu kurum ve kuruluşları ile sermayesinin yarısından fazlası bunlara ait olan her türlü kuruluşu
- Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarını,
- Her düzeydeki işçi ve işveren meslek kuruluşunu,
- Kamuya yararlı dernek ve vakıfları.
- Tüm kamu kurum ve kuruluşları ile sermayesinin yarısından fazlası bunlara ait olan her türlü kuruluşu
- Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarını,
- Her düzeydeki işçi ve işveren meslek kuruluşunu,
- Kamuya yararlı dernek ve vakıfları.
Aşağıdaki teşkilatlardan hangisinin tüm üyeleri Cumhurbaşkanınca
atanır?
a) Devlet Denetleme Kurulu b)
Yargıtay
c) Danıştay d) Sayıştay
e) Yüksek Denetleme Kurulu
c) Danıştay d) Sayıştay
e) Yüksek Denetleme Kurulu
Millî Güvenlik Kurulu
Türkiye
Cumhuriyeti 1982 Anayasası'nın 118. maddesiyle bugünkü haline gelmiştir.
Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin millî güvenlik siyasetinin tayini, tespiti ve
uygulaması ile ilgili kararların alınmasını ve gerekli kurumlar arası eşgüdümün
sağlanması konusundaki görüşlerini Bakanlar Kurulu'na bildirmekle görevlidir.
MGK, gerekli
haller dışında 2
ayda bir defa cumhurbaşkanı başkanlığında toplanır.
Millî Güvenlik
Kurulu; Cumhurbaşkanının başkanlığında, Başbakan, Genelkurmay Başkanı, Başbakan
yardımcıları, Adalet, Millî Savunma, İçişleri, Dışişleri Bakanları, Kara, Deniz
ve Hava Kuvvetleri Komutanları ve Jandarma Genel Komutanından kurulur. Gündemin
özelliğine göre Kurul toplantılarına ilgili bakan ve kişiler çağrılıp görüşleri
alınabilir. Başbakan
yrd ve Adalet bakanı 2001
değişikliği ile MGK ya katılmaya başlamıştır
Millî Güvenlik
Kurulunun gündemi; Başbakan ve Genelkurmay Başkanının önerileri dikkate
alınarak Cumhurbaşkanınca düzenlenir.
Cumhurbaşkanı
katılamadığı zamanlar Millî Güvenlik Kurulu Başbakanın başkanlığında toplanır.
SORU: 2001 Yılında yapılan
anayasa değişikliğinden
sonra aşağıdakilerden
hangisi MGK oluşumunda
yer aldı
a)
GKB sekreteri
b)
MİT müsteşarı
c) Başbakan yardımcısı
d)
Başbakanlık müsteşarı
e)
Ekonomi bakanı
Aşağıdakilerden hangisi Milli Güvenlik Kurulunun üyesi
değildir?
a) Başbakan Yardımcısı
b) Cumhurbaşkanı
c) Adalet Bakanı
d) Dışişleri Bakanı
e) Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreteri
b) Cumhurbaşkanı
c) Adalet Bakanı
d) Dışişleri Bakanı
e) Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreteri
2- BAKANLAR KURULU
Bakanlar Kurulu
yürütme görevini fiilen kullanan ve siyasi olarak sorumlu olan organdır. Başbakan ve
Bakanlardan oluşur
Bakanlar Kurulunun
görev ve yetkilerini tek tek saymak mümkün değildir. Zira, böyle bir sayma
Anayasada ve kanunlarda yapılmamıştır. Bakanlar Kurulu, yürütmenin genel karar
organıdır. Anayasanın ve kanunların kendisine verdiği görevleri yerine
getirdiği gibi, kanunların uygulanmasıyla ilgili bütün görevleri yerine
getirir. Zira, Bakanlar Kurulu merkezî idare teşkilâtının en yüksek karar
organıdır. Bakanlar Kurulu, yasama ve yargı fonksiyonuna giren işlemler
yapmamak şartıyla yürütme fonksiyonu alanında istediği her işlemi yapabilir.
Ancak, yürütme alanına giren bu işlemlerinde Bakanlar Kurulu, bir kanuna
dayanmak ve Anayasaya ile kanunlara aykırı olmamak zorundadır. O nedenle,
Bakanlar Kurulunun yürütme alanına giren görev ve yetkilerini tespit ederken
kullanmamız aramamız gereken iki şart vardır
(1) Bakanlar Kurulunun yaptığı işlemin bir
kanuna dayanması;
(2) Anayasaya ve kanunlara aykırı olmaması.
T.B.M.M Seçimleri
yapıldıktan sonra Cumhurbaşkanı TBMM içinden bir milletvekilini Başbakanı atar.
Başbakan ise TBMM
içerisinden ya da milletvekili seçilme yeterliliğine sahip olan kimselerden
olmak kaydıyla TBMM dışında bakanları seçer. (
Dışarıdan bakan atanması usulü ilk kez 1961 Anayasası ile kabul edilmiştir.) Bu
aşamadan sonra Cumhurbaşkanı bakanları ATAR ve Bakanlar Kurulu kurulmuş olur. Bakanlar TBMM onayına sunulmaz.
Dışarıdan
atanan bakan milletvekili dokunulmazlığına sahiptir ancak dışarıdan atanan
bakan kanun teklif edemez ve oylamalar da milletvekili olarak oylamaya
katılamaz.
Bakanların
görevine Başbakanın ÖNERİSİ üzerine Cumhurbaşkanı son verir. Bu hüküm ilk kez
1982 Anayasasında yer almıştır. 1982 Anayasası Bakanlar Kurulu içerisinde
Başbakanı güçlendirmiştir.
Hükümetin
kurulması için ÖZEL BİR ÇOĞUNLUK ARANMAZ. 1982 Anayasası hükümet kurmayı kolaylaştırmıştır.
Bir bakan ancak
diğer bir bakana vekalet edebilir, her hangi bir sebeple boşalan bir bakanlığa 15
gün içinde bir bakan ataması yapılır.
Bakanlar
kurulunun siyasal sorumluluğu;
- Kollektif
sorumluluk; ülke siyasetinin yürütülmesi işlevinden birlikte sorumlu
olunmakla birlikte,
- Bireysel sorumluluk; her bir bakan kendi bakanlığının görev alanına giren işlerden de ayrıca sorumluluğu ifade eder.
- Bireysel sorumluluk; her bir bakan kendi bakanlığının görev alanına giren işlerden de ayrıca sorumluluğu ifade eder.
SORU:
Görevde olan bir bakana aşağıdakilerden hangisi vekalet eder
a) Başbakan b) Başka bakan c)
Meclis başkanı d)
Bakanlık müsteşarı e) Vali
Her bakan Başkana
karşı da sorumludur.
Siyasi
sorumlulukta müeyyide cezai değil siyasidir. Gensoru sonucunda,
parlamento kararı neticesinde bakanın görevine meclisçe son verilmesidir.
Kollektif sorumluluk
ta genel siyasetin yürütülmesinden sorumlu olunduğu için bu hususta güvensizlik
oyunun verilmesi hükümetin düşmesi demektir.
Her bir bakan
göreviyle ilgili devlete verdiği zarardan kendisi sorumludur. Ceza yargılaması
dışındaki hukuk davalarına ilişkin davalar genel adliye mahkemelerinde görülür.
Bilindiği gibi milletvekilliği dokunulmazlığı ( yasama dokunulmazlığı )
hukuk davası açılmasına engel teşkil etmez
Bakanlıkların
kurulması, kaldırılması, görevleri, yetkileri ve teşkilatı KANUN ile
düzenlenir.
Geçici Bakanlar Kurulu
Geçici Bakanlar Kurulu
1 - Seçimlerin yenilenmesine Cumhurbaşkanı tarafından karar verildiğinde, Cumhurbaşkanı geçici bakanlar kurulunu kurması için başbakanı atar ve başbakan ise BAĞIMSIZLAR içinden Adalet İçişleri ve Ulaştırma bakanlarını atar. Siyasi parti grupları içerisinden oranlarına göre Geçici bakanlar kurulu oluşturulur. Seçimlerin tarafsızlığı açısından önemlidir. Seçimlerin Cumhurbaşkanı tarafından yenilenmesinin Resmi Gazete de ilanından sonra 5 gün içinde bu atamalar yapılır. Yeni meclis kurulup yeni bir bakanlar kurulu oluşturuluncaya kadar görev yaparlar.
Geçici Bakanlar Kurulu için güvenoyuna başvurulmaz ve görevi yeni Meclis toplanıncaya kadar devam eder.
2 - TBMM tarafından seçimlerin yenilenmesine karar verildiğinde, Adalet,
İçişleri ve Ulaştırma Bakanları çekilir ve seçimin başlangıç tarihinden 3 gün
önce, yineleme kararı alınmış ise bu karardan itibaren 5 gün içinde TBMM
içinden veya dışından BAĞIMSIZLAR bu bakanlıklara BAŞBAKAN tarafından atanır
ve Cumhurbaşkanına bilgilendirme yazısı gönderilir.
BAŞKOMUTANLIK VE GENELKURMAY BAŞKANLIĞI
Başkomutanlık, TBMM nin manevi varlığından ayrılamaz ve Cumhurbaşkanı tarafından temsil olunur. Başkomutan Cumhurbaşkanıdır.
Anayasaya göre milli güvenliğin sağlanmasından ve Silahlı Kuvvetlerin yurt savunmasına hazırlanmasından TBMM ye karşı Bakanlar Kurulu sorumludur.
Genelkurmay Başkanı, Bakanlar Kurulunun teklifi üzerine Cumhurbaşkanı tarafından atanır ve görev ve yetkilerinden dolayı BAŞBAKAN a karşı sorumludur.
OLAGANÜSTÜ
YÖNETİM USULLERİ
A-
OLAĞANÜSTÜ HAL
1. Tabiî afet ve ağır ekonomik bunalım sebebiyle olağanüstü hal ilânı
Tabiî afet,
tehlikeli salgın hastalıklar veya ağır ekonomik bunalım hallerinde, Cumhurbaşkanı
başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu, yurdun bir veya birden fazla
bölgesinde veya bütününde süresi 6 ayı geçmemek üzere olağanüstü hal ilân edebilir.
2.
Şiddet olaylarının yaygınlaşması ve kamu düzeninin ciddî şekilde bozulması
sebepleriyle olağanüstü hal ilânı ( MGK görüşü alınmak zorundadır )
Anayasa ile
kurulan hür demokrasi düzenini veya temel hak ve hürriyetleri ortadan
kaldırmaya yönelik yaygın şiddet hareketlerine ait ciddî belirtilerin ortaya
çıkması veya şiddet olayları sebebiyle kamu düzeninin ciddî şekilde bozulması
hallerinde, Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu, Millî
Güvenlik Kurulunun da görüşünü aldıktan sonra yurdun bir veya birden fazla
bölgesinde veya bütününde, süresi 6 ayı
geçmemek üzere
olağanüstü hal ilân edebilir.
Olağanüstü
hallerle ilgili düzenleme
Anayasanın 119 ve
120 nci maddeleri uyarınca olağanüstü hal ilânına karar verilmesi durumunda, bu
karar Resmî Gazetede yayımlanır ve HEMEN Türkiye Büyük Millet Meclisinin
onayına sunulur.
Türkiye Büyük
Millet Meclisi tatilde ise derhal toplantıya çağırılır.
Meclis,
olağanüstü hal süresini değiştirebilir, Bakanlar Kurulunun istemi üzerine, her defasında 4 AY ı
geçmemek üzere, süreyi uzatabilir veya olağanüstü hali kaldırabilir.
Olağanüstü hal
süresince, Cumhurbaşkanının başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu,
olağanüstü halin gerekli kıldığı konularda, kanun hükmünde kararnameler
çıkarabilir. Bu kararnameler, Resmî Gazetede yayımlanır ve aynı gün Türkiye
Büyük Millet Meclisinin onayına sunulur.
Özet olarak OLAĞANÜSTÜ HALİN ÖZELLİKLERİ ŞUNLARDIR:
1- Tabi afet, tehlikeli salgın hastalık ağır ekonomik bunalım durumunda Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu ilan eder.
2- Şiddet olaylarının yaygınlaşması ve kamu düzeninin bozulması durumunda Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu MGK dan görüş alınarak ilan edilir.
Olağanüstü hal 6 ayı geçmemek üzere ilan edilir. Bu karar Resmi Gazetede yayımlanır ve AYNI GÜN meclis onayına sunulur. Meclis süreyi değiştirebilir, olağanüstü hali ve sıkıyönetimi kaldırabilir Bakanlar kurulunun istemi üzerine her defasında 4 ay uzatılmasına karar verebilir.
Olağanüstü halin ilanında MGK kararı zorunlu değil İSTİŞARİ niteliktedir.
Olağanüstü hal ilanı Bakanlar Kurulu kararıdır, aynı gün meclis onayına sunulup TBMM tarafından onaylandığında TBMM KARARI ( parlamento kararı ) olur ve usul saptırması yapılması durumu hariç Anayasa Mahkemesinin denetimi dışında tutulmuştur. Bu dönemde çıkarılan KHK lar için Anayasa Mahkemesine iptal davası açılamaz.
B- SIKIYÖNETİM, SEFERBERLİK VE SAVAŞ HALİ ( MGK görüşü almak zorunludur )
Anayasanın
tanıdığı hür demokrasi düzenini veya temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya
yönelen ve olağanüstü hal ilânını gerektiren hallerden daha vahim şiddet
hareketlerinin yaygınlaşması veya savaş hali, savaşı gerektirecek bir durumun
baş göstermesi, ayaklanma olması veya vatan veya Cumhuriyete karşı kuvvetli ve
eylemli bir kalkışmanın veya ülkenin ve milletin bölünmezliğini içten veya
dıştan tehlikeye düşüren şiddet hareketlerinin yaygınlaşması sebepleriyle, Cumhurbaşkanı
başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu, Millî Güvenlik Kurulunun da görüşünü
aldıktan sonra, süresi 6 AY ı aşmamak üzere yurdun bir veya
birden fazla bölgesinde veya bütününde sıkıyönetim ilân edebilir.
Bu karar, DERHAL
( OHAL de derhal ibaresi yok !!!!! ) Resmî Gazetede yayımlanır ve aynı gün
Türkiye Büyük Millet Meclisinin onayına sunulur. Türkiye Büyük Millet Meclisi toplantı
halinde değilse hemen toplantıya çağırılır. Türkiye Büyük Millet Meclisi
gerekli gördüğü takdirde sıkıyönetim süresini kısaltabilir, uzatabilir veya
sıkıyönetimi kaldırabilir.
Sıkıyönetim
süresinde, Cumhurbaşkanının başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu sıkıyönetim
halinin gerekli kıldığı konularda kanun hükmünde kararname çıkarabilir.
Bu kararnameler
Resmî Gazetede yayımlanır ve aynı gün ( OHAL de ise HEMEN
) Türkiye Büyük Millet Meclisinin onayına sunulur.
Sıkıyönetimin her
defasında 4 AY ı aşmamak üzere uzatılması, Türkiye Büyük Millet
Meclisinin kararına bağlıdır. Savaş hallerinde bu dört aylık süre
aranmaz.
Sıkıyönetim,
seferberlik ve savaş hallerinde hangi hükümlerin uygulanacağı ve işlemlerin
nasıl yürütüleceği, idare ile olan ilişkileri, hürriyetlerin nasıl
kısıtlanacağı veya durdurulacağı ve savaş veya savaşı gerektirecek bir durumun
başgöstermesi halinde vatandaşlar için getirilecek yükümlülükler kanunla
düzenlenir.
Sıkıyönetim komutanları Genelkurmay Başkanlığına bağlı olarak görev yaparlar.
Sıkıyönetim komutanları Genelkurmay Başkanlığına bağlı olarak görev yaparlar.
Sıkıyönetimin
Unsurları
¨ Kolluk yetkisi
askeri makamlara geçer,
¨ Temel hak ve
hürriyetler kısıtlanabilir veya durdurulabilir,
¨ Bazı suçlar
sıkıyönetim mahkemelerinde yargılanır,
¨ Vatandaşlara
çalışma yükümlülüğü getirilebilir.
¨ Anayasa OHAL VE
SIKIYÖNETİM zamanlarında yargı mercilerinin YÜRÜTMEYİ DURDURMA kararı
vermesinin yasaklanabileceğini düzenlemiştir.
Temel hak ve
hürriyetler normal zamana göre daha kapsamlı sınırlamaya tabidir.
Sıkıyönetim
komutanlarının idari işleri konusunda yargıya gidilemez. (
Anayasa değil Sıkıyönetim Kanunu hükmüdür. )
SORU:
Aşağıdakilerden
hangisi sıkıyönetim
ilanını
gerektiren durumlardan biri değildir
a) Savaş b) Şiddet yaygınlaşması
c)Tabii afet d)
Ayaklanma
e) Ülke bölün tehlikesi
SORU - 1982 Anayasası’na göre, TBMM, ilan deilmiş bir
olağanüstü hal süresini her defasında en çok kaç aylığına uzatabilir?
a) 9 b) 2 c)
6 d)
4 e) 5
SORU - Aşağıdakilerden hangisi olağanüstü hal ilanı nedenleri
arasında gösterilemez?
a) Savaş hali
b) Ağır ekonomik bunalım
c) Şiddet olaylarının yaygınlaşması
d) Tabi afet
e) Kamu düzeninin ciddi şekilde bozulması
b) Ağır ekonomik bunalım
c) Şiddet olaylarının yaygınlaşması
d) Tabi afet
e) Kamu düzeninin ciddi şekilde bozulması
YÜRÜTMENİN
KAPSAMINDA YER ALAN KONULAR
Yürütmenin
düzenleyici işlemleri 4 başlık altında toplanmaktadır.
1. KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELER ( KHK )
2. TÜZÜK
3. YÖNETMELİK
4. CUMHURBAŞKANLIĞI KARARNAMESİ
1- KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELER ( KHK )
2. TÜZÜK
3. YÖNETMELİK
4. CUMHURBAŞKANLIĞI KARARNAMESİ
1- KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELER ( KHK )
Yetki;
Bakanlar Kurulu’na aittir.
Bakanlar Kurulu’na aittir.
Şekil;
Mutlaka bir yetki kanununa dayanmalıdır.( Olağanüstü KHK lar hariç - çünkü olağanüstü KHK larda yetki doğrudan Anayasa’dan alınır ve asli bir yetkidir, yetki kanununa ihtiyaç yoktur- )
Yetki kanunu KHK nın;
Amacını,
Kapsamını,
İlkelerini,
Birden fazla KHK çıkarılıp çıkarılamayacağını,
Süresini belirler.
Mutlaka bir yetki kanununa dayanmalıdır.( Olağanüstü KHK lar hariç - çünkü olağanüstü KHK larda yetki doğrudan Anayasa’dan alınır ve asli bir yetkidir, yetki kanununa ihtiyaç yoktur- )
Yetki kanunu KHK nın;
Amacını,
Kapsamını,
İlkelerini,
Birden fazla KHK çıkarılıp çıkarılamayacağını,
Süresini belirler.
SORU: 82 Anayasasına göre K.H.K ile ilgili aşağıdaki
bilgilerden hangisinin gösterilmesi zorunlu değildir
a) Kararname ile Yürürlükten kaldırılacak kanun hükümleri
b)
Kararnamenin amacı
c)
Yetkinin kullanım süresi
d)
Kararnamenin kapsamı
e) Yetki
süresi içinde birden fala kararname çıkarılıp çıkarılamayacağı
Onay;
KHK lar Cumhurbaşkanının onayına sunulur.
Olağan KHK larla Düzenlenemeyecek Olan
Konular
1. Temel hak ve hürriyetler,
2. Kişi hak ve ödevleri,
3. Siyasi hak ve ödevler.
1. Temel hak ve hürriyetler,
2. Kişi hak ve ödevleri,
3. Siyasi hak ve ödevler.
Sosyal ve ekonomik hak ve
ödevler KHK ile düzenlenebilir.
SORU
: Bakanlar kurulu çıkardığı bir kanun h. Kararname ile dernek kurma hürriyeti
ile ilgili düzenlemeler yapmış ve iktidar partisi meclis grubu 45 gün sonra
anayasa mahkemesine iptal için başvuru yapmıştır
a)
Bakanlar kurulunun k.h.k çıkarma yetkisi olmadığı için kararnameyi iptal eder
b)
İptal isteminin süresi geçtiğinden geri çevirir
c)
İptal isteminin kendi görev alanına girmediğinden dolayı danıştaya gönderir
d) K.H.K derneklerle ilgili düzenleme yapamayacağı için
kararnameyi iptal eder
e)
İktidar partisi meclis grubunun dava açma yetkisi olmadığından iptal istemini
geri çevirir
SORU:
Aşağıdakilerden hangisi kanun hükmünde kararname konusu olabilir
a)
Konut dokunulmazlığının sınırlandırılması
b) Kıyılardan yararlanmanın düzenlenmesi
c)
Bütçe kanununda değişiklik yapılması
d)
Haberleşme özgürlüğünün sınırlanması
e)
Seçme hakkının düzenlenmesi
Yargısal Denetim;
KHK lar Anayasa
Mahkemesi tarafından denetlenir.
Anayasa Mahkemesi üçlü bir denetim yapar
- Yetki Kanununun Anayasaya uygunluğu,
- KHK nın yetki kanununa uygunluğu,
- KHK nın Anayasaya uygunluğu.
Anayasa Mahkemesi üçlü bir denetim yapar
- Yetki Kanununun Anayasaya uygunluğu,
- KHK nın yetki kanununa uygunluğu,
- KHK nın Anayasaya uygunluğu.
Yürürlük;
KHK lar Resmi
Gazete de yayınlandığı gün yürürlüğe girer ve aynı gün meclise sunulur. Öncelikle
ve ivedilikle görüşülür. Şekil ve Esas bakımından Anayasa Mahkemesi
denetimi vardır (Yayımdan itibaren 60 gün içinde).
OLAĞANÜSTÜ HAL KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERİ
OLAĞANÜSTÜ HAL KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERİ
Yetki;
Bir yetki kanununa dayanmazlar yetki doğrudan anayasadandır. Yürütme erkinin bir YETKİ oluşunun ( 1982 Anayasası yürütme görev ve yetkisi ifadesini kullanmaktadır ) bir göstergesidir.
Bir yetki kanununa dayanmazlar yetki doğrudan anayasadandır. Yürütme erkinin bir YETKİ oluşunun ( 1982 Anayasası yürütme görev ve yetkisi ifadesini kullanmaktadır ) bir göstergesidir.
Organ;
Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu yetkilidir. Cumhurbaşkanı asli unsurdur. Oysa olağan KHK da Cumhurbaşkanı sadece şekli unsurdur.
Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu yetkilidir. Cumhurbaşkanı asli unsurdur. Oysa olağan KHK da Cumhurbaşkanı sadece şekli unsurdur.
Konusu;
Milletler arası
hukuktan doğan yükümlülükler ihlal edilmemek kaydıyla ve ölçülülük olması
durumunda Temel hak ve hürriyetleri, kişi hak ve ödevlerini ve siyasi hak
ve ödevleri de düzenleyebilir, kısıtlayabilir. Olağanüstü KHK lar
ile mevcut kanunlarda değişiklik yapılamaz.
Denetim;
Şekil ve
Esas aykırılığı dolayısıyla Anayasa Mahkemesine iptal davası açılmaz.
Anayasa 148 deki hükme binaen denetimi yapılamaz. Eğer - usul saptırması - yapılarak olağanüstü halin kapsamı dışındaki bir konu Olağanüstü Hal KHK sı ile düzenlenmiş ise bu halde Yüksek Mahkeme kendisini yetkili sayarak denetim yapabilecektir.
Anayasa 148 deki hükme binaen denetimi yapılamaz. Eğer - usul saptırması - yapılarak olağanüstü halin kapsamı dışındaki bir konu Olağanüstü Hal KHK sı ile düzenlenmiş ise bu halde Yüksek Mahkeme kendisini yetkili sayarak denetim yapabilecektir.
Olağanüstü hal
KHK sı için;
– yer bakımından sınırlama vardır.
– süre bakımından sınırlama vardır.
– Bu tür KHK ile kanunlarda değişiklik yapılamaz.
– yer bakımından sınırlama vardır.
– süre bakımından sınırlama vardır.
– Bu tür KHK ile kanunlarda değişiklik yapılamaz.
Bu KHK lar yayınlandığı gün meclise sunulduğundan bu tür KHK ların tek denetimini TBMM yapar.
Süre;
Olağanüstü hal KHK sı; diğer KHK, kanun ve tekliflerden öncelikle, ivedilikle, 30 gün içinde görüşülür.
2- CUMHURBAŞKANLIĞI KARARNAMESİ
Olağanüstü hal KHK sı; diğer KHK, kanun ve tekliflerden öncelikle, ivedilikle, 30 gün içinde görüşülür.
2- CUMHURBAŞKANLIĞI KARARNAMESİ
Cumhurbaşkanlığı
genel sekreterliğinin kuruluşunu TBMM düzenleyemez. Bu konu ancak
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenlenebilir. Anayasadan kaynaklanan asli
bir yetkidir. Yürütmenin yetki oluşunun ikinci göstergesidir. ( İlki olağanüstü
KHK lar idi )
Konusu;
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinin çalışma esasları, kuruluşu, teşkilat ve personel atama işlemlerini kapsar.
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri doğrudan Cumhurbaşkanı tarafından atanır.
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinin çalışma esasları, kuruluşu, teşkilat ve personel atama işlemlerini kapsar.
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri doğrudan Cumhurbaşkanı tarafından atanır.
Denetim;
Gerek Anayasa Yargısı ve gerekse İdari Yargı denetimi dışındadır.
Gerek Anayasa Yargısı ve gerekse İdari Yargı denetimi dışındadır.
3-TÜZÜK
Konusu;
Kanunların uygulamasını göstermek ve kanunun emrettiği işleri belirlemek üzere çıkarılır.
Kanunların uygulamasını göstermek ve kanunun emrettiği işleri belirlemek üzere çıkarılır.
Yetki;
Tüzük çıkarma yetkisi Bakanlar Kurulu na aittir.
Tüzük çıkarma yetkisi Bakanlar Kurulu na aittir.
Usul;
Kanuna aykırı olmamak kaydıyla Danıştay incelemesinden geçirilerek Cumhurbaşkanı onayı ile kanunlar gibi yayınlanır. Danıştay incelemesinden geçmemiş bir düzenleme tüzük olarak yayınlanamaz.
Kanuna aykırı olmamak kaydıyla Danıştay incelemesinden geçirilerek Cumhurbaşkanı onayı ile kanunlar gibi yayınlanır. Danıştay incelemesinden geçmemiş bir düzenleme tüzük olarak yayınlanamaz.
Denetim;
Tüzükleri yargısal denetimi İdari Yargı da ( İlk derece mahkemesi olarak DANIŞTAY ) yapılır.
Tüzükleri yargısal denetimi İdari Yargı da ( İlk derece mahkemesi olarak DANIŞTAY ) yapılır.
4-
YÖNETMELİK
Konusu;
İdarenin en kapsamlı düzenleyici işlemidir. Kanuna aykırı olmamak kaydıyla Kanun ve tüzüklerin uygulamasını göstermek amacıyla çıkarılır.
İdarenin en kapsamlı düzenleyici işlemidir. Kanuna aykırı olmamak kaydıyla Kanun ve tüzüklerin uygulamasını göstermek amacıyla çıkarılır.
Yetki;
Başbakanlık, Bakanlıklara ve KAMU TÜZEL KİŞİLİKLERİNE aittir. Bakanlar Kurulunun yönetmelik çıkarma yetkisi Anayasa da açıkça yer almamaktadır.
Başbakanlık, Bakanlıklara ve KAMU TÜZEL KİŞİLİKLERİNE aittir. Bakanlar Kurulunun yönetmelik çıkarma yetkisi Anayasa da açıkça yer almamaktadır.
Usul;
Resmi gazetede
yayımlanma zorunluluğu yoktur, hangi yönetmelikleri resmi gazetede
yayınlanacağı kanunla gösterilir.
Başbakanlık personelinin ve diğer kişilerin durumlarını etkileyen yönetmelikler
resmi gazetede yayınlanır.
Denetim; yönetmeliğin yargısal denetimi İdari Yargı ( DANIŞTAY VE İDARE MAHKEMELERİ ) da yapılır.
Denetim; yönetmeliğin yargısal denetimi İdari Yargı ( DANIŞTAY VE İDARE MAHKEMELERİ ) da yapılır.
SORU:
Anayasaya göre aşağıdakilerden hangisi yönetmelik çıkaramaz
a) Bakanlık b) Başbakanlık c) Köy
d) Cumhurbaşkanlığı e) İl özel
idaresi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder